ابراز نگرانی کانون نویسندگان ایران نسبت به احکام زندان برای سه عضو این کانون

کانون نویسندگان ایران، در بیانیه‌ای صدور احکام زندان برای سه نویسنده، رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن، را مورد انتقاد قرار داده و خواستار “لغو بی‌قید و شرط این احکام” شد. شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه، روز چهارشنبه ۱۵ می/۲۵ اردیبهشت، این سه عضو کانون نویسندگان ایران را، هر کدام به ۶ سال زندان محکوم کرد. احکام این سه نویسنده روز گذشته به وکلای آنان، ناصر زرافشان و راضیه زیدی ابلاغ شد.

کانون نویسندگان ایران، یک روز پس از احکام زندان صادره برای سه نویسنده ایرانی، رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن، این احکام را “فقط محاکمه و محکومیت برای این سه نویسنده و تنها محاکمه‌ی کانون نویسندگان ایران” ندانسته و تاکید کرده است: صدور این احکام، “محکومیت همه‌ی نویسندگان و کسانی است که می‌خواهند از حق آزادی بیان برخوردار باشند”.

سه عضو کانون نویسندگان ایران به “تبلیغ علیه نظام”، “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور” متهم شده‌اند. این افراد در مرداد ماه سال گذشته، در شعبه شماره هفت دادسرای اوین تفهیم اتهام شده بودند.

کانون نویسندگان ایران، در این بیانیه، ضمن اعتراض به این احکام، آورده است: “نامربوط‌تر و سست بنیادتر از این اتهام‌ها، دلایل و مستندات دادگاه است”.

این بیانیه می‌افزاید: “به سه نویسنده مجموعا ۱۸ سال حکم زندان داده‌اند که چرا عضو کانون نویسندگان ایران شده‌اید؛ چرا نشریه داخلی یک تشکل فرهنگی را منتشر کرده‌اید؛ چرا اسناد و مدارک فعالیت‌های پنجاه ساله کانون را در کتابی گرد آورده‌اید؛ چرا بر مزار احمد شاملو و محمد مختاری و جعفر پوینده رفته‌اید؛ چرا پای بیانیه‌های دفاع از آزادی بیان نویسندگان و هنرمندان و مخالفت با اعدام و سانسور امضا گذاشته‌اید؟”.

این سه عضو کانون نویسندگان ایران به دلیل فعالیت در کانون نویسندگان و انتشار نشریه “اندیشه آزاد” خبرنامه داخلی کانون، مورد بازجویی قرار گرفته بودند.

کانون نویسندگان ایران، با بیان اینکه صدور این احکام و اتهامات با هدف “پرونده‌سازی” برای این افراد صورت گرفته است؛ خواستار پایان دادن به محاکمات و صدور احکام “سرکوبگرانه‌ای که در چند دهه اخیر برای پراکندن رعب و وحشت و سرکوب آزادی بیان به وفور در جریان بوده”، شده است.

این سه عضو کانون نویسندگان ایران در ارتباط با پرونده‌ای که از سال ۱۳۹۴ برای آنان گشوده شده است، محاکمه شدند. آنان در روز دوم بهمن سال گذشته، به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب احضار شدند.