سودان سفیر خود را از قطر فراخواند



بنا به گزارش رسانه‌های قطری وزارت خارجه سودان شامگاه جمعه 31 ماه مه سفیر خود را از دوحه فراخواند.

به گفته منابع سودانی، مقامات سودان پیش‌تر رسانه‌های قطری از جمله شبکه الجزیره را به دلیل تحریک مستمر علیه سودان، از خاک این کشور طرد کردند.

یک مقام آگاه سودانی گفت که مقامات شورای انتقالی سودان مطلعند که دوحه از برکناری هم‌پیمان خود عمر البشیر شوکه شده و از وضعیت جدید در سودان ناراضی است.

بنا به گفته این منابع، قطر به تحریک افکار عمومی علیه وضعیت جدید در سودان می‌پردازد و برای ایجاد فتنه و تغییر نه تنها به وسیله رسانه‌هایی مثل « الجزیره» بلکه از طریق گروه‌های مرتبط با رژیم سابق اقدام می‌کند.

در نیمه ماه آوریل گذشته مقامات سودان از استقبال هیأت قطری به ریاست محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر خودداری کردند.

یک منبع آگاه سودانی همزمان با این رویداد در گفت‌وگو با شبکه‌‌های «العربیه» و«الحدث» گفت که به هیأت قطری اطلاع داده شد که بر اساس عرف‌ دیپلماتیک ضروری ‌بود تا هیأت قطری پیش از سفر به سودان هماهنگی‌ و توافق‌ به عمل می‌آورد.

یک روز پیش از خودداری شورای نظامی انتقالی سودان از استقبال هیأت قطری، سپهبد ستاد عبدالفتاح البرهان عبدالرحمن، رییس شورای نظامی انتقالی از یک هیأت مشترک بلند پایه اماراتی سعودی استقبال کرده بود.

بنا به خبرگزاری رسمی سودان، البرهان ضمن استقبال از هیأت مشترک اماراتی و سعودی روابط ویژه میان سودان و پادشاهی عربی سعودی و امارات متحده عربی را مورد تحسین قرار داد و بر روابط همیشگی میان ملت‌های سه کشور تاکید کرد.