الجبیر: اقدام قطر در تحریف حقایق عجیب نیست

عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه سعودی شامگاه یکشنبه 2 ژوئن با بیان این‌که «تحریف حقایق توسط قطر مساله عجیبی نیست» گفت کشورهایی که تصمیم‌شان در دست خودشان است، مواضع و اعتراض‌های خود را در جریان جلسات اعلام می‌کنند نه پس از پایان آن.

الجبیر به اعتراض دیرهنگام قطر به دو بیانیه پایانی کنفرانس‌های سران عربی و خلیجی اشاره دارد که پنجشنبه 30 مه در مکه برگزار شد.

الجبیر در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «کشورهایی که تصمیم‌شان دست خودشان است، هنگامی که در کنفرانس‌ها و جلسات شرکت می‌کنند، مواضع و اعتراض‌های خود را در چارچوب همان جلسات و برپایه عرف‌های جاری اعلام می‌کنند نه پس از پایان جلسات».

الجبیر در توئیت دیگری نوشت: «قطر با دو بیانیه‌ای مخالفت می‌کند که دخالت‌های ایران در امور کشورهای منطقه را محکوم می‌کنند. بیانیه کنفرانس سران عرب، بر مرکزیت مساله فلسطین و برپایی کشور فلسطینی در مرزهای 67 به پایتختی بیت‌المقدس شرقی تاکید کرده است. همه می‌دانند تحریف حقایق توسط قطر مساله عجیبی نیست».

قطر با تغییر موضع، مخالفت خود را با دو بیانیه پایانی کنفرانس سران شورای همکاری خلیج و سران اتحادیه عرب اعلام کرد. محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر یکشنبه گفت کشورش به بیانیه‌های دو کنفرانس که در مکه مکرمه برگزار شد، اعتراض دارد.

آل ثانی در ماحبه با یک رسانه عربی افزود بیانیه‌های دو کنفرانس با سیاست‌های خارجی دوحه در تعارض است.

وزیر قطری مدعی شد که هیوت کشورش، ابتدا به دو بیانیه دقت کافی نکرده بود و از این رو اکنون تصمیم به اعتراض گرفته است