خانه / اخبار مهم روز / ارتش سودان حمله به معترضان را تکذیب کرد.. فراخوان اعتصاب سراسری

ارتش سودان حمله به معترضان را تکذیب کرد.. فراخوان اعتصاب سراسری


5
خارطوم: الشرق الاوسط
انجمن مشاغل حرفه‌ای سودان از بزرگترین تجمع‌های مخالفان در این کشور، در اعتراض به حمله نیروهای امنیتی به معترضان فراخوان اعتصاب سراسری داده‌است. این انجمن شورای نظامی این کشور را مسئول این حمله خونین دانست.

به گزارش الشرق الاوسط، این در حالی است که شورای نظامی انتقالی، مدعی شده که نیروهای نظامی و امنیتی برای متفرق کردن معترضان در برابر مقر فرماندهی ارتش، به زور متوسل نشده‌است.

اوایل صبح امروز شاهدان محلی گزارش دادند که نیروهای امنیتی در سودان به تحصن‌کنندگان معترض در خارطوم، حمله کرده‌اند.

براساس تازه‌ترین گزارش کمیته مرکزی پزشکان سودانی دست کم ۱۳ نفر از معترضان کشته شده‌اند.

از سوی دیگر انجمن مشاغل حرفه‌ای سودان که نمایندگانی از وکلا، مهندسان، دانشگاهیان و دبیران مدارس در آن عضویت دارند و از جمله شاخه‌های مهم و تأثیر گذار در جنبش‌های اعتراضی سال‌های اخیر در سودان به‌شمار می‌رود در بیانیه‌ای از اقدام شواری نظامی و توسل نیروهای ارتش به زور برای متفرق کردن متحصنان خبر داده‌است.

در مقابل اما سخنگوی شورای نظامی انتقالی سودان در گفتگو با شبکهٔ تلویزیونی اسکای نیوز عربی گفت: «هیچگونه اعمال خشونتی از سوی نیروهای ارتش نسبت به معترضین صورت نگرفته‌است؛ نیروهای امنیتی بامداد دوشنبه، منطقهٔ خطرناکی موسوم به «کلمبیا» که مدت‌هاست در آن فعالیت‌های غیرقانونی صورت می‌گیرد را در نزدیکی محل تحصنِ متعرضین هدف قرار داده‌اند».

مذاکرات میان مخالفان و شورای انظامی دربارهٔ انتقال قدرت به غیرنظامی در روزهای اخیر به بن‌بست خورده بود.

شورای نظامی اما در بیانیه ای اعلام کرده بود این مذاکرات امروز یا فردا از سرگرفته می‌شود.

گروه «اتحاد برای آزادی و تغییر» به نمایندگی از معترضان سودان، با انتشار بیانیه‌ای کشتار مخالفان به دست نیروهای نظامی را محکوم کرد و از مردم خواست برای سرنگون کردن شورای نظامی و انتقال کامل قدرت به غیرنظامیان، به جنبش نافرمانی مدنی و اعتراضات خود ادامه دهند.