رویترز: با افزایش تهدیدها پیمانکاران نظامی آمریکایی از عراق خارج می‌شوند


خبرگزاری رویترز جمعه 21 ژوئن به نقل از 3 یک منبع نظامی گزارش داد که با بالا گرفتن تنش‌ها میان ایالات متحده آمریکا و ایران، افزایش تهدیدهای امنیتی علیه منافع و نیروهای آمریکایی مستقر در عراق، پیمانکاران نظامی آمریکایی در حال آماده شدن برای خروج از این کشور هستند.
بنا به گزارش رویترز، در پی این تهدیدهای امنیتی احتمالی حدود 400 تن از کارکنان پیمانکار نظامی از شرکت‌هایی نظیر «لاکهید مارتین» و «سالیپورت» که در پایگاه البلد در شمال بغداد مستقر هستند به زودی طی دو مرحله این پایگاه را ترک خواهند کرد.
پایگاه نظامی البلد هفته گذشته هدف حمله با سه گلوله خمپاره از نوع «مورتر» قرار گرفت، اما تاکنون هیچ طرفی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.
دو پایگاه نظامی دیگر در عراق نیز که میزبان نیروهای آمریکایی هستند هفته گذشته هدف حملات راکتی ناشناسی قرار گرفتند که تاکنون هیچ طرفی مسئولیت آنها را نیز به عهده نگرفته است.
یک سایت مورد استفاده شرکت «اکسان موبیل» آمریکا در نزدیکی شهر بصره در جنوب عراق نیز روز چهارشنبه هدف حملات موشکی قرار گرفت.
بنا به عقیده ناظران، تهدیدهای پی‌ در پی گروهایی که در داخل عراق به عنوان بازوهای قوی ایران عمل می‌کنند بر روند امنیتی و سیاسی در این این کشور سایه افکنده است و بیم آن می‌رود که ادامه این‌گونه تحرکات ناامن کننده بحران امنیتی در عراق را بیش از بیش تشدید کند، به ویژه این‌که ایران با تسلیحات نیمه سنگین و سنگین این گروه‌های شبه نظامی را مسلح کرده تا هر گونه درگیری‌های احتمالی میان خود و ایالات متحده آمریکا را به خارج از مرزهایش بکشاند.
این در حالی است که در عراق مناقشه‌های میان گروه‌های عراقی به ویژه میان روشنفکرانی جریان دارد که انتقادهای خود را متوجه مهمترین احزاب این کشور کرده‌اند که به طور واضح و علنی از ایران پیروی و تبعیت می‌کنند.