ترامپ بار دیگر ایران را به نقض برجام از همان ابتدا متهم کرد

در واکنشی تازه به اقدام اخیر ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در یک پیام توییتری که سه‌شنبه شب منتشر شد بار دیگر ایران را به نقض توافق اتمی موسوم به برجام متهم کرد.

به گفته آقای ترامپ، تهران «مدت‌ها پیش از آن که من رئیس جمهور شوم» توافق اتمی خود با پنج کشور عضو برجام را زیر پا گذاشته بود.

رئیس جمهور آمریکا در توییت خود نوشت: «مدت‌ها قبل از این که من رئیس‌ جمهور شوم، ایران توافق هسته‌ای ۱۵۰ میلیارد دلاری (به اضافه ۱.۸ میلیارد پول نقد) با ایالات متحده و دیگرانی که هیچ پولی ندادند را نقض می‌کرد، و حالا محدودیت ذخیره‌شان را زیر پا گذاشته‌اند.»

توئیت جدید دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، واکنشی تازه است به خبر عبور ذخیره اورانیوم غنی‌شده در ایران از سقف تعیین‌شده در برجام.

دونالد ترامپ روز دوشنبه نیز گفته بود که جمهوری اسلامی با این اقدام در واقع «با آتش بازی می‌کند».

اما اتهام نقض برجام به دست تهران حتی پیش از آن که آمریکا از این قرارداد خارج شود نکته‌ای است که پیشتر هم در بیانیه کاخ سفید در روز دوشنبه مورد اشاره قرار گرفته و واکنش محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، را در پی داشت.

دولت ترامپ پس از خروج از توافق اتمی با ایران در اردیبهشت‌ماه سال گذشته اعلام کرد هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد، اما آماده مذاکره برای دستیابی به توافقی جامع‌تر، بدون هیچ پیش‌شرطی، است.

ایران می‌گوید هرگز اقدام به ساخت سلاح هسته‌ای نخواهد کرد و حاضر به مذاکره مجدد با آمریکا هم نیست.