همکاری آمریکا و آرژانتین برای مبارزه با تروریسم ایران و حزب الله لبنان

ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که از تلاش‎های جدید آرژانتین برای مبارزه با عاملان تروریسم وابسته به ایران و حزب الله لبنان که به حمله خونین به مرکز فرهنگی یهودیان در بوئنوس آیرس در سال 1994، متهم هستند، حمایت می‌کند.

کنفرانسی به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد حادثه حمله به مرکز فرهنگی یهودیان در شهرز بوینوس آیرس آرژاتین، در واشینگتن برگزار شد، در این کنفرانس مقامات آمریکایی از تلاش‌های جدید آرژانتین برای به محاکمه کشاندن ماموران ایرانی و گروه شبه نظامی حزب‌الله لبنان که به دست داشتن در حمله سال 1994 به مرکز یهودیان در بوینوس آیرس متهم‌اند، حمایت کرد.

در این نشست که روز جمعه 13 ژوئیه در واشنگتن به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد این حمله مرگبار برگزار شد، نیتان سیلز هماهنگ‌کننده ضدتروریسم آمریکا، به همراه سفیر آرژانتین، از ایران خواست برای اجرای عدالت با مسئولان آرژانتینی همکاری کند.
مرگبارترین حمله تروریستی در آمریکای لاتین

در بمبگذاری 18 ژوئیه 1994در ساختمان انجمن مشترک اسرائیل و آرژانتین موسوم به «آمیا» در بوینوس آئرس 85 نفر کشته شدند، که از آن با عنوان مرگبارترین حمله تروریستی در آمریکای لاتین یاد می‌شود.
اقدامات حزب الله لبنان به نمایندگی از ایران

دادستان‌های آرژانتینی معتقدند گروه شبه نظامی شیعه حزب الله لبنان، که از حمایت ایران برخوردار است، مسئول آن بمبگذاری بوده و فرمان اجرای آن را مسئولان جمهوری اسلامی صادر کرده‌اند. تهران اما این اتهام را رد کرده است.طبق گزارش دادستان‌های آرژانتین، هیچ یک از مظنونین برای محاکمه دستگیر نشده اند.
تلاش‌های گسترده آمریکا

سیلز در کنفرانسی که مرکز ویلسون آن را برگزار کرد، گفت:« باید از جرایم تروریستی جلوگیری کرد و به اقدامات تروریستی که نوعی ناامنی ایجاد کرده است، حد و مرزی گذاشت ».

این مقام آمریکایی گفت:«ترامپ با آرژانتین و دیگر کشورهای آمریکای لاتین همکاری می‌کند تا ایران و گروه حزب الله لبنان را به عنوان مسئول این حملات مجازات شوند».
تصمیم ایالات متحده برای رویارویی با ترویسم ایران و حزب الله

ایالات متحده آمریکا به طور فعال برای مقابله با تروریسم ایران و حزب الله با شرکای خود در آمریکای لاتین همکاری می کند. واشنگتن با بازیگران عمده مبارزه با تروریسم مانند سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) و انجمن کارائیب همکاری می‌کند.

سلز گفت:« ایلات متحده در مبارزه با تروریسم در سراسر منطقه از جمله با کشورهایی از قبیل آرژانتین، پاناما، پاراگوئه، برزیل، پرو و کلمبیا همکاری های قوی دوطرفه کشورهایی مانند وجود دارد».

وی افزود هفته آینده برای تقویت و هماهنگی این همکاری و بحث و گفتگو برای یافتن راهکارهای بهتری برای مبارزه با تروریسم به بوینئوس سفر خواهد کرد دارند.