تظاهرات در مسکو؛ پلیس صدها تن از مخالفان را بازداشت کرد

این اعتراضات در واکنش به خودداری مقامات دولت روسیه از ثبت نام چهره‌های اپوزیسیون در انتخابات شهرداری صورت گرفته است

پلیس مسکو صدها تن از مخالفان سیاسی کرملین را که روز شنبه ۵ مرداد در اعتراض به حذف اپوزیسیون از انتخابات این کشور به خیابان‌ها آمده بودند، بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار داد.

بر اساس گزارش سازمان «اووی‌دی-اینفو»، نهاد مدافعان زندانیان سیاسی در روسیه، بیش از ۶۳۰ تن از معترضان تحت بازداشت پلیس مسکو درآمده‌اند.

این اعتراضات در واکنش به خودداری مقامات دولت روسیه از ثبت نام چهره‌های اپوزیسیون در انتخابات شهرداری صورت گرفته است، اما نیروهای امنیتی روسیه با حضور سنگین خود تلاش کردند تا به آن خاتمه دهند.

بسیاری از چهره‌های شناخته شده اپوزیسیون روسیه که می‌خواهند کاندیدای این انتخابات شود از جمله ایوان ژدانف، ایلیا یاشین و دیمیتری گودکوف در شمار بازداشت‌شدگان هستند.

لیوبوف سوبول، یکی از رهبران اپوزیسیون نیز که به او اجازه کاندیداتوری داده نشده، در حالی که عازم تظاهرات در مرکز مسکو بود به بازداشت نیروهای امنیتی درآمد.

مقامات روسیه می‌گویند کاندیداهای اپوزیسیون از آنجا که نتوانسته‌اند امضای کافی برای کاندیداتوری خود کسب کنند، امکان ثبت نام در انتخابات را ندارند، اما رهبران اپوزیسیون با رد چنین ادعایی تاکید دارند که کرملین می‌خواهد کاندیداهای هوادار حکومت در این انتخابات بی‌رقیب باقی بمانند.

این تصمیم کرملین آلکسی ناوالنی، برجسته‌ترین چهره اپوزیسیون روسیه، را واداشت که فراخوانی برای تظاهرات بدهد. وی تاکید کرده تا زمانی که نیروهای اپوزیسیون اجازه کاندیداتوری پیدا نکنند، اعتراضات ادامه خواهد داشت.

آقای ناوالنی خود از روز چهارشنبه، دوم مرداد ماه، برای گذراندن یک دوره محکومیت سی روزه به زندان رفته است. اتهام او فراخوان مخالفان برای تجمع اعتراضی بدون مجوز بوده است.

این میان نیروهای امنیتی روسیه با هجوم به خانه چهره‌های سیاسی مخالفی که با درخواستشان برای ثبت نام در انتخابات موافقت نشده است، بسیاری از آنها را بازداشت کرده‌اند.