آمریکا: کمک به نفتکش ایرانی به عنوان «حمایت از تروریسم» تلقی می‌شود

وزارت خارجه آمریکا سه‌شنبه 20 اوت تاکید کرد که کمک به نفتکش ایرانی «گریس1» که روز گذشته سواحل تنگه جبل الطارق را ترک کرده است به عنوان کمک به «سازمان‌های تروریستی»در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، یک مقام مسئول در وزارت خارجه آمریکا گفت: «به یونان اطلاع دادیم که نفتکش ایرانی به شکل غیرقانونی نفت به سوریه منتقل می‌کند».

این مقام آمریکایی همچنین افزود: «موضع قوی‌مان در مخالفت با نفتکش ایرانی را به دولت یونان منتقل کردیم».

از سویی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز گفت، باعث تاسف است که به نفتکش ایرانی اجازه داده شده تا جبل الطارق را ترک کند.

دولت جبل الطارق یکشنبه ضمن مخالفت با حکم صادره از سوی آمریکا برای مصادره نفتکش ایرانی که در سواحل تنگه جبل الطارق توقیف شده بود به این نفتکش اجازه داد تا سواحل این کشور را ترک کند.

ایالات متحده با صدور حکم مصادره این نفت‌کش در دو نوبت از حکومت جبل الطارق خواسته بود تا با استناد به تحریم‌های آمریکایی اعمال شده علیه ایران این کشتی را توقیف و مصادره کند.

مقامات جبل الطارق اما به بهانه این‌که با توجه به قانون اتحادیه اروپا در این رابطه قادر به همکاری با آمریکا نیست از پاسخ مثبت به درخواست‌های واشینگتن سرباز زدند.

نفتکش ایرانی گریس 1 روز یکشنبه پس از آزادی با نامی جدید در پهلوی آن و برافراشتن پرچم ایران به مسیر خود از تنگه جبل الطارق به سمت یونان حرکت کرد.

نیروهای مارینز سلطتنی بریتانیا در ماه ژوئیه گذشته به ظن این‌که نفتکش ایرانی گریس1 تحریم‌های اروپایی علیه رژیم سوریه را نقض و محموله‌ای نفتی را به این کشور هم‌پیمان با ایران، منتقل می‌کند، توقیف کردند.

در پی آن ایران نیز یک نفتکش بریتانیا را توقیف کرد که با واکنش‌های متفاوتی روبه رو شد. تنش‌های میان تهران و لندن در پی آن بالا گرفت که سپاه پاسداران یک کشتی دارای پرچم بریتانیا را در تنگه هرمز توقیف کرد. این اتفاق پس از آن روی داد که بریتانیا یک نفتکش عظیم ایرانی که علیرغم تحریم‌های اتحادیه اروپا، به مقصد سوریه در حرکت بود را در تنگه جبل‌الطارق توقیف کرد.

دولت بریتانیا چندی قبل اعلام کرد نیروی دریایی سلطنتی این کشور، با هدف تامین امنیت آزادی دریانوردی، نفتکش‌هایی که پرچم بریتانیا را برافراشته باشند را در تنگه هرمز همراهی و اسکورت می‌کند. بریتانیا پیش از این گفته بود منابع نظامی کافی برای این کار ندارد.