موج گسترده ابراز همبستگی با مارک دوبوویتز و کارشناسان اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» همچنان

پس از آن که جمهوری اسلامی چند روز پیش پژوهشگران اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» و مارک دوبوویتز، مدیر عامل اجرایی آن، را آماج تهدید مستقیم خود قرار داد و نیز در اقدامی بی‌سابقه دوبوویتز و «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» را تحریم کرد، موجی از بیانیه‌های قاطع پشتیبانی و همبستگی با پژوهشگران این اندیشکده تاثیرگذار و مدیر اجرایی آن به راه افتاده و همچنان ادامه دارد.

بخش فارسی صدای آمریکا بخشی از بیانیه‌‌های منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی طی ۴۸ ساعت گذشته را در این‌جا گردآورده است:

«به‌راستی این حمله‌ای علیه همه ما است.»
(جیمز جِی کارافانو، معاون بنیاد هریتیج)

«فارغ از دیدگاه‌‎هایتان نسبت به ایران، برجام، و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها؛ فارغ از این که جمهوری‌خواه هستید یا دموکرات؛ فارغ از این‌که حامی [پرزیدنت] ترامپ هستید یا نیستید؛ و فارغ از این‌که راست‌گرا، چپ‌گرا، یا متمایل به مرکز هستید، همه ما باید بدون هیچ‌گونه تردید یا ملاحظه تهدیدهای خطرناک [رژیم] ایران را محکوم کنیم. ما همه آمریکایی هستیم و [رژیم] ایران با این کار همه ما را تهدید کرده است.»
(ارون دیوید میلر، مذاکره‌کننده پیشین وزارت خارجه در امور خاورمیانه و مشاور وزیران خارجه جمهوری‌خواه و دموکرات)

«در حالی که دوستان و همکاران‌مان در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها از سوی [رژیم ایران]، این بزرگترین حکومت پشتیبان تروریسم در جهان، تهدید شده‌اند، با افتخار در کنار آنها ایستاده‌ایم. بهره‌گیری از تحلیلگران و پژوهشگران بسیار برجسته بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در شبکه خبری الحره و ارائه طیف گسترده‌ای از دیدگاه‌‌های متعدد و گوناگون، همواره مایه خرسندی است.»
(البرتو میگل فرناندز، دیپلمات پیشین ایالات متحده و رئیس کنونی شبکه‌های پخش خاورمیانه، شامل تلویزیون الحره، که زیرمجموعه آژانس رسانه‌های جهانی ایالات متحده است)

«من تهدیدهای انجام شده توسط رژیم لاابالی و بی‌مسئولیت ایران بر ضد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و مارک دوبوویتز را محکوم می‌کنم.»
(نیکلاس برنز، معاون پیشین امور سیاسی وزیر خارجه)

«مرکز سایمون ویزنتال همبستگی کامل خود با بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و مارک دوبوویتز را اعلام می‌کند. جرم او؟ فاش کردن اوباش‌گری رژیم ایران.»
(مرکز سایمون ویزنتال)

«بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها تحلیل‌های انتقادآمیزی را درباره رژیم ایران ارائه می‌کند. سازمان مسیحیان متحد برای اسرائیل در کنار بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و در برابر تهدیدهای ستیزه‌جویانه ایران ایستاده است.»
(سی‌‌یو‌‌اف‌‌آی – سازمان «مسیحیان متحد برای اسرائیل»، بزرگترین سازمان هوادار اسرائیل در ایالات متحده و یکی از جنبش‌های مردمی مسیحی پیشگام جهان)

«اظهارات منزجرکننده رژیم ایران در تلاش برای هراساندن بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها
(ربه‌کا هاینریکز، پژوهشگر ارشد موسسه هادسن)

«برای پی بردن به نفرت‌انگیز بودن اقدام جمهوری اسلامی ایران در هدف قرار دادن و تهدید کردن مارک دوبوویتز و سازمان او نیازی نیست که شما لزوما با توصیه‌های سیاست‌گذاری بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها هم‌رای باشید. این اقدام جمهوری اسلامی ایران هم‌راستا با کارنامه ایران در خاموش کردن و هراساندن منتقدان و مخالفان [آن رژیم] در ایران و خارج از آن کشور انجام شده است. باید محکوم شود.»
(نازنین بنیادی، هنرپیشه هالیوود و فعال حقوق بشر)

«من از بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و حق آن برای ابراز نظر آزادانه دفاع می‌کنم، و مشتاقانه در انتظار مباحثات ادامه‌دار و توانمندانه با آنها بر سر مسائل و سیاست‌های مهم هستم.
(مایکل المن، رئیس برنامه منع گسترش و سیاست هسته‌ای در مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک)

«ایران تهدید غیرقابل‌قبولی را علیه یک مؤسسه پژوهشی آمریکایی مطرح کرده است. ما این اقدام را به شدت محکوم کرده و در کنار دوستان‌مان در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها می‌ایستیم.»
(مؤسسه علوم و امنیت بین المللی)

«مقامات دولتی، هم در این‌جا و هم در خارج از کشور، دانشگاهیان و پژوهشگران، و همه کسانی که برای آزادی بیان و آزادی علمی ارزش قائلند، باید به تهدید مطرح‌‌شده توسط مقامات [رژیم] ایران علیه اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در واشنگتن واکنش نشان دهند. بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها مؤسسه‌‌ای بسیار معتبر است که تحلیل‌های روشنگرانه و اغلب پیشگامانه‌‌ای را ارائه کرده است. دولت ایران بررسی‌‌ها و ارزیابی‌‌های کاوش‌گرانه‌ای را که قصد واقعی و نیز دروغ‌ها و فریب‌کاری‌های دائمی آنها را آشکار کرده است، برنمی‌تابد. ما مراتب همبستگی کامل خود با دوستان و همکاران‌‌مان در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها را اعلام کرده و امیدواریم که آنها به کار پژوهشی چشمگیرشان ادامه دهند تا موجب برانگیخته‌شدن دشمنی دیکتاتور ایران با خودشان شوند.»
(کنفرانس رؤسای سازمان‌های عمده یهودی آمریکایی)