ترامپ مذاکرات با طالبان را لغو کرد

ترامپ در در توئیتر نوشته «اگر آن‌ها نمی‌توانند بر سر یک آتش‌بس در این روزهای مهم مذاکرات صلح توافق داشته باشند… احتمالا قدرت این‌که بر سر یک توافق معنی‌دار به مذاکره بنشینند را هم ندارند»
ترامپ در در توئیتر نوشته «اگر آن‌ها نمی‌توانند بر سر یک آتش‌بس در این روزهای مهم مذاکرات صلح توافق داشته باشند… احتمالا قدرت این‌که بر سر یک توافق معنی‌دار به مذاکره بنشینند را هم ندارند»
ارسال

رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفت مذاکرات صلح با گروه طالبان را، در پی حمله اخیر آن‌ها در کابل که به کشته‌شدن یک سرباز آمریکایی و ۱۱ تن دیگر انجامید، لغو کرده‌است.

دونالد ترامپ گفته قصد داشته با «رهبران اصلی» گروه و رئیس‌جمهوری افغانستان در کمپ دیوید «دیداری محرمانه» داشته باشد.

او در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته «اگر آن‌ها نمی‌توانند بر سر یک آتش‌بس در این روزهای مهم مذاکرات صلح توافق داشته باشند، و حتی ۱۲ انسان بی‌گناه را می‌کشند، در آن صورت احتمالا قدرت این‌که بر سر یک توافق معنی‌دار به مذاکره بنشینند را هم ندارند».

رئیس‌جمهوری آمریکا سپس با اشاره دوباره به کشته‌شدن یک سرباز آمریکایی و ۱۱ تن دیگر در جریان انفجار اخیر در کابل افزوده «من فورا دیدار را لغو و مذاکرات صلح را هم متوقف می‌کنم. چه جور آدمی حاضر است این همه انسان دیگر را بکشد تا ظاهرا با این کار قدرت چانه‌زنی خود را افزایش دهد».

روز پنج‌شنبه گذشته طالبان مسئولیت انفجاری در کابل را برعهده گرفته و گفته بود «کاروانی از خارجی‎‌ها» را هدف قرار داده‌است.

در این انفجار که بنا بر گزارش‌ها در برابر پست نگهبانی مرکز فرماندهی ناتو در کابل رخ داد، علاوه بر یک سرباز آمریکایی، دو سرباز ناتو یک رومانیایی نیز کشته شدند.

در حمله دیگری در ۱۲ شهریور ماه نیز دست‌کم ۱۶ غیرنظامی کشته و بيش از صد نفر مجروح شدند و گروه طالبان مسئولیت آن را نیز برعهده گرفته بود.

این حملات در حالی رخ داد که اعلام شده بود آمریکا و گروه طالبان در مذاکرات صلح «در اصول» به توافق رسیده‌اند. نماینده آمریکا و نمایندگان طالبان در حال مذاکره برای پایان دادن به جنگ و بازگرداندن نیروهای ایالات متحده به کشورشان بودند.

اما این مذاکرات در حالی‌که حملات طالبان در کنار آن‌ همچنان ادامه داشت و در عین حال چندان دربرگیرنده نمایندگان دولت مرکزی در کابل نیز نبود، با انتقادهای مختلفی همراه شده‌است.
بیشتر در این باره:
تایم: پومپئو از امضای توافق صلح با طالبان خودداری کرده‌است

حتی نشریه تایم اخیرا گفته مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، از امضای توافق با طالبان، که در جریان مذاکرات نماینده ویژه همین وزارت‌خانه حاصل شده، خودداری کرده‌است.

سخنگوی رئیس‌جمهوری افغانستان، نیز در توئیترش نوشت دولت کابل مانند برخی سناتورها و مقام‌های پیشین آمریکا، از تفاهم‌نامه صلح با طالبان «نگرانی‌هایی» دارد.

در ۱۶ شهریور ماه گزارش شد که سفر برنامه‌ریزی شده رئیس جمهوری افغانستان به آمریکا به تعویق افتاده است.

تلویزیون «طلوع» گفته بود اشرف غنی قرار بود روز شنبه در رأس هیئتی به واشینگتن سفر کند و روز دوشنبه با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، درباره طرح صلح افغانستان به گفت‌وگو بپردازد.

در آن زمان گزارشی در مورد دیدار احتمالی اشرف غنی، سران طالبان و رئیس‌جمهوری آمریکا منتشر نشده بود.