آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نصب سانتریفیوژهای بيشتر از سوی ایران را تایید كرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه 9 سپتامبر 2019 اعلام کرد که ایران اقدام به نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌ترى برای افزایش ذخیره اورانیوم غنی‌شده کرده است.

این آژانس با انتشار بیانیه‌ای نوشت، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران روز شنبه گذشته، در زمان اعلام گام سوم کاهش تعهداتش در چارچوب برجام، 22 سانتریفیوژ از نوع آی‌آر4، یک سانتریفیوژ از نوع آی‌آر5 و 30 سانتریفیوژ از نوع آی‌آر6 و سه سانتریفیوژ از نوع آی‌آر6اس، در مرکز غنی‌سازی اورانیوم نطنز در استان اصفهان، «نصب کرده بود یا در حال نصب بود».

این در حالی است که بر اساس توافق صورت گرفته میان ایران و قدرت‌های جهانی در ژوئیه سال 2015 در وین، ایران مجاز است که فقط با سانتریفیوژ‌های مدل آی‌آر1 به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد.

افزایش غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران، موجب عبور ذخیره اورانیوم غنی‌شده این کشور از مرز مجاز 300 کیلوگرم مندرج در برجام شده است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه، اقدامات جدید این کشور برای کاهش تعهدات اتمی‌اش را اعلام کرده بود. او در عین حال تاکید کرد که تهران به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه می‌دهد که از تاسیسات اتمی این کشور بازدید کنند.

یک روز پس از این اعلام، کرنل فروتا، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای دیدار با علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی و محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران به تهران سفر کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین روز دوشنبه اعلام کرد که ایران روز یکشنبه این آژانس را از قصد خود برای نصب 164 سانتریفیوژ از نوع آی‌آر4 و 264 سانتریفیوژ از نوع آی‌آر2 ام در «آبشار» (مرحله‌ای برای بهبود روند غنی‌سازی) مطلع کرده است.

وضعیت کنونی فعالیت‌های اتمی ایران از روز دوشنبه که نشست شورای حکام این آژانس آغاز می‌شود، بررسی خواهد شد.

ایران از ماه مه گذشته در سه مرحله از تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی کاسته است.

اغلب کشورهای اروپایی در واکنش به گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده و آن را به زیان روند کاهش تنش برای هر مذاکراتی در آینده تلقی کردند.