آمریکا: شواهدی داریم که نفت آدریان دریا به سوریه منتقل شده است

وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۱ شهریور اعلام کرد، ایالات متحده شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد محموله نفتکش «آدریان دریا ۱» به سوریه منتقل شده است و دولت ایران تعهد خود مبنی بر عدم انتقال محموله این نفتکش به سوریه را نادیده گرفته است.

مورگن اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی در خصوص این‌که آیا واشینگتن اسناد و مدارکی در خصوص انتقال نفت «آدریان دریا ۱» به سوریه را در اختیار دارد؟، گفت، بله. حکومت ایران نفت را به سوریه منتقل کرد، این سوخت مستقیما در اختیار تانک‌ها و نیروهایی قرار گرفت که مردم بی گناه سوریه را می‌کشند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی دیگر در خصوص وجود مدارک و اسناد در این زمینه گفت: اگر چنین (شواهد و مدارکی) در اختیار نداشتیم چنین حرفی را نمی‌زدم.

ابرنفتکش «گریس ۱» که بعدا به «آدریان دریا ۱» تغییر نام داد، سیزدهم تیر امسال در آب‌های جبل‌الطارق توقیف شد. بریتانیا و دولت محلی جبل‌الطارق این نفتکش را به نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا و حمل نفت به مقصد سوریه متهم کردند اما مقام‌های جمهوری اسلامی گفتند مقصد این نفتکش «جایی دیگر» بوده است.

پس از رفع توقیف «آدریان دریا ۱» در جبل‌الطارق، گفته می شود ایران در زمان متعهد شده که محموله این نفتکش به سوریه منتقل نخواهد شد.

در همین زمینه حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی در لندن، روز سه شنبه ۱۹ شهریور توسط وزارت خارجه بریتانیا احضار شد تا درباره انتقال نفت به سوریه پاسخ دهد.

حمید بعیدی‌نژاد در توضیح جلسه خود با وزیر خارجه بریتانیا در توییتی نوشت، ایران محموله آدریان دریا را به یک شرکت خصوصی فروخته و به همین جهت تعهدی را نقض نکرده است.

به رغم این که پیشتر برخی مقام‌های آمریکا از تخلیه محموله نفتکش «آدریان دریا ۱» خبر داده بودند، ناظران این حوزه از جمله شرکت تانکرترکرز گفته بود محموله ۲.۱ میلیون بشکه نفت خام هنوز در نفتکش است.