ناتو در واکنش به حمله به تاسیسات نفتی سعودی: ایران ثبات منطقه را برهم می‌زند

آ

ینس ستولتنبرگ دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی ناتو دوشنبه 16 سپتامبر 2019 ضمن ابراز «نگرانی شدید» از بالا گرفتن تنش‌ها در پی حمله به تاسیسات نفتی سعودی در اواخر هفته گذشته، ایران را به «بی‌ثبات» کردن منطقه متهم کرد.

اظهارات ینس ستولنبرگ در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانس پرس اولین موضع او در قبال حملات به تاسیسات نفتی آرامکو در پادشاهی عربی سعودی است.

از سویی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ضمن ابراز تردید نسبت به انکار ایران درباره پذیرفتن مسئولیت حملات به تاسیسات نفتی سعودی گفت :« خواهیم دید».

این در حالی است که ریک بیری وزیر انرژی آمریکا در سخنرانی خود در نشست عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین آن چه را که «حملات ایران به پادشاهی عربی سعودی» نامید، محکوم کرد.

وزیر انرژی آمریکا دوشنبه گفت که «این رفتار غیر قابل قبول است» و ایران «مسئولیت این اقدام را متحمل خواهد شد».

او در ادامه گفت: «شکی در این نیست که این حمله سازماندهی شده و با هدف ضربه زدن به اقتصاد و بازار جهانی نفت طرح‌ریزی شده است».

او همچنین افزود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اجازه برداشت از ذخایر استراتژیک نفت کشورش در صورتی که ایالات متحده آمریکا نیاز داشته باشد را صادر کرده است.

وزیر انرژی آمریکا گفت که وزارت تحت اداره او در صورت نیاز «آمادگی دارد» تا برای اجرایی کردن فرمان ترامپ جهت برداشت از ذخایر استراتژیک نفت این کشور وارد عمل شود.

به گزارش فرانس پرس بیری توضیح داد که «علی‌رغم تلاش‌های خبیث ایران، ما اما به توانایی‌های بازار برای بهبود اعتماد داریم».

وزیر انرژی آمریکا همچنین تاکید کرد که او شدیدا به توانمندی بازار و پاسخ مثبت آن اطمنیان دارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا شامگاه یکشنبه 15 سپتامبر 2019 اعلام کرد ایالات متحده «آمادگی کامل دارد» تا به حملاتی که دو کارگاه شرکت آرامکو سعودی را هدف قرار داد و واشینگتن ایران را مسئول آن دانسته، واکنش نشان دهد.

ترامپ در حساب کاربری خود در «توئیتر» نوشت: «صادرات نفت سعودی مورد حمله هدف قرار گرفت… دلیلی وجود دارد که ما را متقاعد می‌سازد که عامل این حملات برای ما شناخته شده است، ما آمادگی کامل داریم تا بر اساس نتایج تحقیقات واکنش نشان دهیم، اما از پادشاهی عربی سعودی توقع داریم تا ما را از کسی که گمان می‌کند عامل این حملات است مطلع سازد، در هر صورت به پیش می‌رویم».