دونالد ترامپ دستور افزایش تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، امروز چهارشنبه (۲۷ شهریور) از استیو منوچین، وزیر دارایی آمریکا خواسته تحریم‌ها علیه ایران را بطور ‘چشمگیری ‘ افزایش دهد.

آقای ترامپ این خبر را در حساب توئیتر خود منتشر کرده ولی جزئیاتی درباره تحریم‌های جدید ارائه نکرده است.

تصمیم آمریکا برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران در حالیست که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران امروز مذاکره با دولت آمریکا “با فشار حداکثری” را غیر ممکن خوانده است.

آقای روحانی گفته: “اگر به دنبال مذاکره هستید باید همه فشارها را متوقف کنید، صداقت خود را نشان دهید.”

دستور رئیس جمهوری آمریکا در حالی است که هفته پیش، دونالد ترامپ احتمال کاهش تحریم ایران در برابر ملاقات با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران را رد نکرد و افزود که تهران به دنبال توافقی با واشنگتن است؛ آقای ترامپ در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است برای ملاقات با حسن روحانی، از تحریم ایران بکاهد، گفت: “ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.”

هیات ایرانی هم اکنون در انتظار صدور ویزای آمریکا برای سفر به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل هستند که تا کنون ویزا صادر نشده است.

نشست‌های مقدماتی مجمع عمومی از روز سه‌شنبه ۱۷ سپتامبر آغاز شده و از روز ۲۴ سپتامبر (دوم مهر) سخنرانی رهبران و روسای دولت‌ها در جلاس سالیانه مجمع آغاز می‌شود.

صدور فرمان افزایش احتمالی تحریم‌های آمریکا علیه ایران چهار روز بعد از حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی است.

دیروز رسانه‌های غربی به نقل از مقامات آمریکایی گفته بودند که این کشور منشا حملات را شناسایی کرده و تعدادی موشک و پهپاد از داخل خاک ایران و از جنوب این کشور تاسیسات نفتی عربستان را هدف قرار داده‌اند.

مقامات آمریکایی دیروز به شبکه خبری “سی‌بی‌اس” گفتند که حملات اخیر از نقاطی در شمال خلیج فارس صورت گرفته است. بنابر این گزارش، سامانه‌های دفاع موشکی عربستان همگی به سمت جنوب و یمن معطوف هستند و در قبال موشک‌هایی که از شمال می‌آیند کارآیی ندارند.

بنا بر این گزارش، بیش از ۲۰ موشک و پهپاد در این عملیات مورد استفاده قرار گرفته است؛ یک موشک از آسمان کویت عبور کرده است.

شبکه آمریکایی “ان‌بی‌سی” به نقل از مقام های آمریکایی گزارش داد که دولت ترامپ مشغول سبک سنگین کردن طیفی از گزینه ها برای اقدامی تلافی جویانه علیه ایران از جمله حمله ای سایبری یا فیزیکی به تاسیسات نفتی یا دارایی های سپاه پاسداران ایران است.

ایران دست داشتن در این حملات را رد کرده و دولت این کشور در یادداشتی رسمی که به سفارت سوئیس، دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران، تحویل داده است، نوشته این کشور نقشی در حمله به تأسیسات نفتی عربستان نداشته. ایران هشدار داده که پاسخ این کشور به هر اقدامی محدود به منشاء تهدید نخواهد بود.

این یادداشت که دو روز پیش به سفیر سوئیس در تهران فرستاده شده و در آن، ایران ادعای مقام‌های آمریکا را درباره نقش داشتن در حمله به تأسیسات نفتی آرامکوی عربستان رد کرده و نوشته “حمله اخیر به تأسیسات نفتی عربستان کار ایران نبوده است”.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در واکنش به حملات روز شنبه به تاسیسات نفتی کشورش، این حمله را “آزمون واقعی” برای سنجیدن خواسته جهان برای مقابله با اقداماتی خوانده که “ثبات بین‌المللی را تهدید می‌کند.”

مقام‌های عربستان می‌گویند قصد دارند مدارکی منتشر کنند که به گفته آنها نشان می‌دهد “ایران در این حملات دست داشته است.”