افغانستان حمله به تأسیسات نفتی سعودی را محکوم و آن را «تروریستی و جنایتکارانه» خواند

ارگ ریاست جمهوری افغانستان روز پنجشنبه 19 سپتامبر 2019 در بیانیه‌ای حمله به تأسیسات نفتی «آرامکو» سعودی را شدیداً محکوم کرد و آن را یک اقدام «تروریستی و جنایتکارانه» خواند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه‌ای نوشت: «رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، تروریزم را تهدید جدی، و مانع رشد و پیشرفت اقتصادی و انرژی کشورهای منطقه و جهان‌ می‌داند و پیوسته به مبارزه مشترک و جدی در برابر این پدیدۀ شوم، تاکید کرده است».

در ادامه این خبرنامه آمده است: «رئیس جمهور محمد اشرف غنی، به نمایندگی از ملت و دولت افغانستان، مراتب هم‌دردی عمیق خویش را با مردم کشور سعودی و خادم الحرمین الشریفین پادشاه این کشو ، ابراز می‌دارد».

تلگرام آفتابکاران

از سوی دیگر، مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا که روز چهارشنبه 18 سپتامبر 2019 برای مشارکت در تحقیقات درباره حملات روز شنبه هفته جاری به تاسیسات نفتی آرامکو وارد سعودی شد، گفت که ردپای آیت‌الله‌ها در حمله به آرامکو قابل مشاهده است.

پمپئو در مسیر سفر به سعودی به خبرنگاران همراهش گفت که حمله به دو تاسیسات نفتی بقیق و خریص در شرق پادشاهی عربی کار حوثی‌ها نبوده و این حمله یک حمله ایرانی است.

او گفت: «این حملات از سوی حوثی‌ها انجام نشد، این یک هجوم ایرانی است. آنها برای نابودی 5 درصد از تولید انرژی جهان اقدام کردند و این چیزی نیست که بتوانند از زیر مسئولیت آن شانه خالی کنند».

پمپئو به ادعاهای حوثی‌ها اشاره کرد و گفت: «آنها ادعا می‌کنند، که این حمله کار آنها است، این ادعا درست نیست، ردپای آیت‌الله‌ها در حمله به آرامکو قابل مشاهده است… دلیلی برای اینکه این حمله از عراق انجام شده باشد، وجود ندارد».

او با تاکید بر این موضوع که «می‌دانیم ایران سامانه‌هایی دارد که در هیچ جا خارج از این کشور مستقر نکرده» گفت که حملات صورت گرفته به آرامکو از جنوب و از یمن نبوده است.

در همین حال، سرهنگ ستاد ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی حمایت از دولت قانونی یمن روز سه‌شنبه 18 سپتامبر 2019 گفت که تحقیقات درباره نقطه‌ای که از آن به تأسیسات آرامکوی سعودی حمله شده ادامه دارد ولی شواهد به دست آمده و بقایای تسلیحات به شکل انکارناپذیری نشان می‌دهد که حمله از ناحیه شمال و با حمایت ایران صورت گرفت.