کاهش شدید خرید سنگ‌آهن ایران از سوی چینی‌ها

رویترز گزارش داده چین واردات سنگ آهن از ایران را در ماه اوت و سپتامبر، به دلیل نگرانی از افزایش تعرفه‌های گمرکی این کالای صنعتی از سوی تهران شدیدا کاهش داده است.

پیشتر سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرده بود که دولت ایران قصد دارد تعرفه ۲۵درصدی را بر روی صادرات سنگ آهن اعمال کند. تعرفه‌های جدید قرار است از روز اول ماه مهر اعمال شود.

دولت ایران، دلیل این تصمیم خود را «جلوگیری از خام‌فروشی سنگ آهن، ایجاد ارزش افزوده بیشتر و تامین نیاز صنایع فولادی» اعلام کرد.

این در حالی است که انجمن سنگ آهن ایران مخالفت خود را با این اعمال تعرفه‌های جدید اعلام داشته و خواستار لغو آن شده است.

چین بزرگترین خریدار سنگ آهن ایران است، اما خرید چینی‌ها در ماه اوت نسبت به ماه ژوئیه بیش از ۳۷درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲۳ درصد کاهش داشته است.

این در حالی است که خرید سنگ‌آهن ایران از سوی چینی‌ها در ماه سپتامبر باز هم کاهش یافته و تاکنون به ۱۲۹ هزار و ۵۳۴تن رسیده است.

رسانه‌های ایران نیز گزارش داده‌اند که خرید سنگ آهن ایران از سوی چینی‌ها در یک سال اخیر افت داشته است.

به گزارش معدن نیوز، ایران از آوریل۲۰۱۸ تا مارس ۲۰۱۹ حدود ۱۵میلیون و ۳۱۰ هزار تن سنگ آهن صادر کرد. این در حالی است که این رقم در زمان مشابه سال قبل آن ۲۰میلیون و ۶۴۰ هزار تن بوده است.

علاوه بر افزایش تعرفه‌های گمرکی، وضع تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز در کاهش خرید چینی‌ها تاثیرگذار بوده است.

یک کارشناس اقتصادی به خبرگزاری رویترز گفت که هزینه صادرات سنگ آهن ایران به چین به دلیل تحریم‌های آمریکا افزایش یافته است.