یوسی کوهن، رییس موساد؛ کسی که پرونده‌های سری اتمی ایران را دزدید

یوسی کوهن ۵۸ ساله، رییس سازمان جاسوسی موساد در ژانویه ۲۰۱۸ دستور یک عملیات جاسوسی گسترده برای دسترسی و سرقت پرونده‌های هسته‌ای ایران را برنامه ریزی کرد، اما پیش از علنی کردن این عملیات در مارس همان سال او با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، دیدار کرد.

برخی کارشناسان می‌گویند علت انصراف دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای برجام که باراک اوباما در سال ۲۰۱۵ با ایران بر سر آن توافق کرده بود اطلاعات محرمانه‌ای است که در همین عملیات در خصوص ساخت تسلیحات هسته ای ایران به دست آمد و بعد از آن بود که ترامپ به جای بودن در توافق هسته‌ای، خروج از آن و فشار حداکثری را بر جمهوری اسلامی برگزید.

در جریان این عملیات ربودن اطلاعات محرمانه و آرشیوی هسته‌ای ایران ۳۲ گاوصندوق ویژه‌ای را شناسایی کرده بودند که پرونده‌های سری و مخفی هسته‌ای ایران در آن نگهداری می‌شد.

این عملیات دی ۱۳۹۶ انجام شد و ماموران شش ساعت و ۲۹ دقیقه استثنایی برای دسترسی به پرونده‌های مخفی هسته‌ای ایران وقت داشتند. آن‌ها از مشعل‌های ویژه‌ای استفاده کردند که دمای آن به سه هزار و ۶۰۰ درجه می رسید و به راحتی سیستم امنیت این صندوق‌ها را دچار اختلال می‌کرد.

بنابر گزارش‌های خارجی، آن‌ها پرونده‌های هسته‌ای را بار کامیون کردند و به مرز ایران رفتند و با استفاده از قاچاقچیان ایرانی پرونده‌ها را از مرزهای پرپیچ و خم عبور دادند. قاچاقچیان ایرانی نمی‌دانستند که چه چیزی را قاچاق می‌کنند و گفتند که به ما فقط پول بده، سئوال نکن و چیزی نگو.

هنوز نقشه‌ای از سایت‌های هسته‌ای به‌دست آمده در این عملیات منتشر نشده است. این افشاگری‌ها، حتی فراتر از «افشاگری نخست وزیر بنیامین نتانیاهو در مورد سایت هسته ای آباده» در اوایل ماه سپتامبر سال‌جاری است.

اهمیت این اسناد فراتر از اهمیت دیپلماتیک آن است که ترامپ را مصمم کرد از توافقنامه ایران خارج شود تا آنجا که این اسناد سبب شد تا آژانس جاسوسی متوجه جزئیات پیچیده‌ای از برنامه هسته‌ای ایران شود. اکنون، موساد درک عمیق‌تری از چگونگی برنامه‌های کاربردی تسلیحات هسته‌ای ایران، چه از نظر استراتژی و چه تاکتیکی آن، با کوچکترین جزئیات دارد.

منابع نزدیک به یوسی کوهن، رییس موساد سازمان اطلاعاتی اسرائیل، فاش کردند که جمهوری اسلامی از پنج روش مختلف برای ساخت هسته راکتور هسته‌ای و بسته بندی اورانیوم ۲۳۵ – مواد شکافت پذیر مورد نیاز برای ساخت بمب، استفاده می‌کند. ساخت هسته راکتور هسته‌ای و بسته‌بندی مواد هسته‌ای برای ذخیره‌سازی و حمل و نقل، گام‌های مهمی در روند تولید سلاح هسته‌ای است.