کمیته حقیقت‌یاب عراق: نیروهای امنیتی ۱۴۹ نفر را با شلیک به سر و سینه آنها کشتند

یک کمیته حقیقت‌یاب که دولت عراق به منظور تحقیق پیرامون ناآرامی‌های اخیر در این کشور تشکیل داده بود، اعلام کرد که در جریان این رخدادها ۱۴۹ شهروند غیرنظامی کشته شده‌اند که دلیل آن تیراندازی‌های نیروهای امنیتی برای خواباندن غائله بوده است.

گزارش این کمیته که روز سه‌شنبه ۳۰ مهر منتشر شد، می‌گوید بیش از هفتاد درصد قربانیان بر اثر شلیک گلوله به سر و سینه کشته ‌شده‌اند. این گزارش فرماندهان ارشد را مسئول خشونت‌ها می‌داند و تاکید می‌کند که هیچ فرمانی مبنی بر تیراندازی صادر نشده بود.

اعتراضات عراق اوایل مهرماه در واکنش به گسترش بیکاری، ضعف خدمات عمومی و فساد آغاز شد اما با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت و درگیری‌های خونین کشیده شد.

کمیته حقیقت‌یاب در گزارش خود عنوان کرده که «افسران و فرماندهان در جریان اعتراضات، کنترل نیروهای خود را از دست دادند که همین امر منجر به هرج‌ومرج شد».

این گزارش می‌افزاید: «مقامات عالی هیچ فرمان رسمی برای نیروهای امنیتی صادر نکرده بودند که به آنها اجازه شلیک به معترضان و استفاده از مهمات واقعی بدهد».

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، ضمن تشکیل این کمیته، وعده تغییرات در کابینه و انجام اصلاحات از جمله مبارزه با فساد اقتصادی داده است، اما معترضان همه این موارد را صرفا یک ژست سیاسی می‌دانند و معتقدند که عادل عبدالمهدی نمی‌تواند آتش خشم معترضان را خاموش کند.

کمیته حقیقت‌یاب در گزارش خود می‌گوید فرمانده عملیاتی بغداد مسئول این حوادث است.

این گزارش پیشنهاد برکناری بیش از ده فرمانده ارشد امنیتی و محاکمه آنها را داده است. اما پیشنهادهای کمیته حقیقت‌یاب باید در وهله نخست به تایید نخست‌وزیر برسد و در وهله بعد به دادستانی تحویل داده شود.

در گزارش کمیته حقیقت‌یاب همچنین آمده که هشت نفر از نیروهای امنیتی عراق نیز در جریان این درگیری‌ها کشته شده‌اند.