حزب‌الله و طرفداران امل برای مقابله با معترضان به خیابان‌های بیروت ریختند.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داده است که سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان استعفا می‌دهد. حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله با استعفای الحریری در شرایط کنونی مخالف است. حزب‌الله و حامیان آن نخست‌وزیر را به جانبداری از معترضان و جلوگیری از دخالت مأموران انتظامی برای مقابله با آنان متهم کرده‌اند.

دفتر نخست‌وزیر لبنان درباره احتمال استعفای او سکوت کرده است. علاوه بر رویترز، الجزیره هم گزارش داد که اگر مخالفان نخست‌وزیر با قصد او برای تغییر کابینه همراه نشوند، الحریری استعفا می‌‌دهد. نبیه بری، رهبر جنبش امل و رئیس پارلمان لبنان در تلاش است که مانع از استعفای نخست‌وزیر شود. قرار است الحریری سه‌شنبه ۲۹ اکتبر/ ۷ آبان سخنرانی کند.

همزمان با بالا گرفتن اعتراضات خیابانی در لبنان، سعد الحریری دوشنبه هفته گذشته با عنوان «سند نجات» اصلاحاتی را به تصویب رساند اما اعتراضات همچنان با درخواست کناره‌گیری دولت ادامه یافت.

روز گذشته معترضان معابر، خیابان‌ها و حتی بزرگراه‌های بیروت را مسدود کردند. در روز سه‌شنبه تلاش معترضان برای مسدود کردن خیابان‌ها ادامه یافت، اما طرفداران حزب‌الله و جنبش امل برای مقابله با معترضان به خیابان‌ها ریختند. مأموران انتظامی و یگان‌های ویژه مانع از درگیری نیروهای شیعه با معترضان شدند. تصاویری از تحرکات نیروهای حزب الله برای پاکسازی میدان شهدای بیروت از معترضان:

الحریری برای تأمین خواسته‌های معترضان خواهان تغییر کابینه است، اما میشل عون، رئیس جمهوری لبنان و از نزدیکان حزب‌الله با این تغییرات مخالف است.

رویترز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که در دو روز گذشته اختلافات بین الحریری و اعضای کابینه‌اش بالا گرفته است. مخالفان نخست‌وزیر او را به جانبداری از معترضان متهم می‌کنند و می‌گویند که الحریری مانع از برخورد قاطع مأموران با معترضان شده با این قصد که از اعتراضات به عنوان اهرم فشار برای تغییر کابینه استفاده کند.

بر اساس گزارش اس اند پی – شاخص بازار سهام – در این فاصله بحران مالی لبنان هم رو به وخامت گذاشته است. ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان روز گذشته هشدار داد که برای جلوگیری از سقوط اقتصادی و برقراری مجدد اعتماد در کشور می‌بایست در طی چند روز آینده بحران کنونی حل شود.

شبکه تلویزیونی المنار وابسته به حزب‌الله روز سه‌شنبه، قبل از سخنرانی الحریری تصاویری از تحرکات طرفداران حزب‌الله و جنبش امل را پخش کرد. المنار همراه با پخش این تصاویر چنین وانمود کرد که مبارزه بزرگی بین «شهروندان لبنانی» و اختلاگران بر سر معابر پایتخت درگرفته است