پس از استعفای حریری.. کمک‌های امنیتی 105میلیون دلاری آمریکا به لبنان متوقف شد

دو مقام ارشد آمریکایی روز جمعه اول نوامبر 2019 سه روز پس از استعفای سعد حریری نخست وزیر لبنان از متوقف شدن کمک‌های امنیتی 105میلیون دلاری این کشور به لبنان خبر دادند.

این دو مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، جمعه به خبرگزاری رویترز گفتند که وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا به کنگره این کشور ابلاغ کرد که دفتر بودجه در کاخ سفید و شورای امنیت ملی آمریکا تصمیم مذکور را اتخاذ کرده‌اند.

این دو مقام آمریکایی اشاره‌ای اما به علت توقف کمک‌های امنیتی واشینگتن به لبنان نکردند. یک منبع گفت که وزارت خارجه آمریکا نیز هیچگونه توضیحی را درباره علل متوقف شدن کمک‌های امنیتی آمریکا به لبنان به کنگره این کشور ارائه نداده و از هر گونه اظهارنظری در این رابطه خودداری کرد.

سعد الحریری نخست وزیر لبنان سه‌شنبه گذشته طی سخنانی کوتاه ضمن اعلام خبر استعفای خود از پست نخست وزیری گفت: «ملت لبنان 13روز است که منتظر تصمیمگیری سیاسی بود که بتواند به وخامت اوضاع پایان دهد».

او ادامه داد: «از آغاز اعتراضات تاکنون تلاش کردم تا راه حلی پیدا کنم اما به بن بست رسیدم». او افزود: «من به سوی کاخ بعبدا خواهم رفت تا استعفای خود را تقدیم کنم».

سعد حریری همچنین افزود: «استعفایم را در اختیار میشل عون رئیس جمهوری و لبنانیها قرار میدهم. هیچکس بزرگتر از کشورش نیست و از خداوند میخواهم که لبنان را حفظ کند».

این در حالی است که ژنرال میشل عون رئیس جمهوری لبنان پنجشنبه در سخنرانی‌اش گفت که روندی طولانی جهت مبارزه با فساد در لبنان در پیش است.

ژنرال عون در این‌باره متعهد شد لبنان را از دولتی فرقه‌گرا به دولتی مدنی متحوّل سازد. او گفت که ملت لبنان صدای خود را به گوش او رسانده و خواستار تشکیل دولت شایسته‌سالار متجانس شده است.

هر چند که در میان طرف‌های لبنانی درباره مسأله تشکیل دولت جدید همچنان ابهام وجود دارد این تصریح میشل عون اما به عنوان اشاره‌ای برای تکشیل دولت پیشرو تعبیر شد.

پس از سخنرانی عون تعداد زیادی از تظاهرکنندگان در پل «الرینگ» منتهی به مرکز بیروت که به عنوان شریان ارتباطی پایتخت لبنان است را از دو طرف بستند.