سازمان ملل: نیروهای امنیتی عراق با سلاح گرم به سوی تظاهرکنندگان آتش‌گشودند


سازمان ملل متحد روز پنجشنبه 7 نوامبر 2019 اعلام كرد، گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد كه نیروهای امنیتی عراق همچنان از اسلحه گرم علیه تظاهرکنندگان استفاده کرده و با گلوله به سوی آنها شلیک می‌کنند.

سازمان ملل در بیانیه‌ای از طرف‌های عراقی خواست تا از خشونت جلوگیری کرده و تحقیقات شفاف در مورد وقایع اخیر و کشته شدن تعدادی از معترضان انجام دهند.

سازمان ملل خواستار گفت و گوی جدی میان دولت عراق و تظاهرکنندگان شد.

همزمان با درخواست سازمان ملل متحد از دولت عراق برای متوقف کردن اعمال خشونت علیه تظاهر کنندگان، آنتونیو گوتریش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز پنجشنبه در بیانیه با ابراز نگرانی عمیق از تعداد کشته‌‌ها و زخمی شدگان در بین صفوف تظاهرکنندگان عراقی خواستار متوقف شدن خشونت ها شد.

پس از اینکه نیروهای مسلح عراق روز چهارشنبه اعلام کرد که دستورالعمل‌های جدی برای عدم استفاده از سلاح گرم علیه تظاهرکنندگان صادر شده است، عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق با فرماندهان امنیتی و با حضور کمیته امنیت و دفاع در پارلمان ووزرای دفاع و وزارت کشور تشکیل جلسه داد. در این جلسه تحولات امنیتی و لزوم پاسخگویی به خواسته‌های تظاهرکنندگان مسالمت آمیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
تظاهرات گسترده عراقی‌ها روز 6 نوامبر

نخست وزیر عراق همچنین بر لزوم حمایت از تلاش‌های دولت برای پاسخگویی به مطالبات مشروع و حمایت از تلاش‌ها برای برقراری امنیت و نظم و محافظت از اموال خصوصی، عمومی، تأسیسات دولتی، اماکن حیاتی و همچنین لزوم دستیابی به امنیت و ثبات و تأمین منافع همه شهروندان عراقی تأکید کرد.

از سوی دیگر سرلشکر عبدالکریم خلف سخنگوی فرمانده نیروهای مسلح عراق، در یک کنفرانس مطبوعاتی با تاکید بر حق تظاهرات مسالمت آمیز به دور از خشونت، گفت، قطع کردن جادها و پل‌ها و گذرگاه حیاتی برخلاف منافع ملی و مردمی عراق است و نباید صورت بگیرد. او از تظاهر کنندگان خواست تا به مراکز و نهادهای نظامی نزدیک نشوند.

او همچنین بر حق آزادی رسانه‌ها برای پوشش رویدادها تاکید کرد اما گفت به شرطی که رسانه‌ها در تحریک و تشویق تظاهر کنندگان به خشونت روی نیاورند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی، نیروهای امنیتی عراق بامداد روز چهارشنبه برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در منطقه پل شهدا یا پل جمهوری از شلیک هوایی با اسلحه گرم و شلیک نارنجک‌های گاز اشک آور استفاده کردند.