خبرگزاری فرانسه: احزاب حاکم عراق برای ابقای عبدالمهدی و سرکوب جنبش توافق کردند دفتر سیستانی شرکت یا طرف بودن آیت الله سیستانی در این توافق را تکذیب کرد

دو منبع سیاسی عراقی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که نیروهای سیاسی حاکم بر عراق بویژه احزاب موافقت کردند تا اوضاع فعلی را به همان گونه که هست حفظ کرده و به تظاهرات حتی اگر مجبور به سرکوب و قلع وقمع معترضان شوند، پایان دهند.

طبق گزارش فرانس پرس، به نقل از دو تن از طرف‌های شرکت کننده در جلسات چند روز اخیر ، مسئولان عراقی بویژه رهبران احزاب سیاسی طی جلسه‌های متعدد توافق کردند که از عادل عبدالمهدی حمایت کنند تا بر سمت خود باقی بماند و در ازای آن به پرونده‎‌های فساد رسیدگی و در قانون اساسی تغییراتی صورت بگیرد.

این منابع افزودند، طرف‌های سیاسی حاکم بر عراق همچنین توافق کردند که از دولت عادل عبدالمهدی حمایت و برای پایان دادن به اعتراضات با همه امکانات موجود تلاش کنند.

منابع گفتند که «توافق ابقای عادل عبدالمهدی در سمت خود، با حضور نمایندگان جریان سائرون، الحکمه و با حضور مقتدی صدر و محمد رضا سیستانی فرزند آیت الله علی سیستانی و پس از نشست قاسم سلیمانی با مقامات عراقی حاصل شده است.
دفتر سیستانی هرگونه شرکت در توافق مذکور را تکذیب کرد

دفتر آیت الله علی سیستانی درباره برخی از آنچه در رسانه‌ها «فرانس پرس» در باره توافق برای ابقای عبدالمهدی و سرکوب تظاهرات، منتشر شده است را تکذیب کرد.

یک منبع رسمی در دفتر سیستانی در نجف اشرف گفته است، آنچه برخی خبرگزاری‌ها از منابع سیاسی در رابطه با اعتراضات جاری از سوی مقامات عراقی نقل کرده‌اند را تکذیب می‌کند.

منبع رسمی دفتر سیستانی گفت، مرجع عالی دینی عراق در هیچ توافقی مبنی بر ابقای حکومت فعلی و خاموش کردن اعتراضات طرف یا شریک نبوده است.

منبع تأکید کرد: موضع مرجع عالی دینی عراق در قبال اعتراضات مردمی و نحوه برخورد با آنها و پاسخگویی به مطالبات معترضین به طور واضح در خطبه‌های جمعه اعلام شده است.

دفتر مرجع دینی تاکید کرد، آیت الله سیستانی برای همه افرادی که در این زمینه با او تماس گرفته‌اند، توضیح داد که مواضع علنی او نسبت به این اعتراضات همان مواضعی است که در خطبه جمعه بیان شد. لذا تمام آنچه به این مرجع نسبت داده می‌شود، نادرست و بی اساس است و تنها برای بهره برداری سیاسی از سوی برخی احزاب اعلام می‌شود.

این منبع افزود : «با توجه به مشاهدات اخیر در مورد حمل تصاویر از آیت الله سیستانی توسط برخی از عناصر امنیتی و بلند کردن آنها در برخی اماکن عمومی، دفتر سیستانی اعلام می‌کند که مرجع دینی از این نوع رفتارها راضی نیستند و پیشتر نیز بیش از یکبار در این باره توضیح داده شده بود. منبع رسمی دفتر سیستانی گفت، لطفا از این کارها (بلند کردن عکس سیستانی ) دست بکشند.

تظاهرکنندگان عراقی‌ که دایره اعتراضات آنها از 25 اکتبر تاکنون روز به روز گسترده‌تر می‌شود، خواستار سرنگونی طبقه حاکم کنونی هستند که به گفته آنها طبقه‌ای «فاسد» و ناکارآمد هستند که اوضاع عراق را به این روز سیاه رسانده‌اند.