کاخ سفید: دخالت‌های ایران مانع بازگشت عراق به وضعیت طبیعی‌اش می‌شود

پس از پیشنهاد نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق به دولت این کشور که شامل اصولی برای تعامل با بحران تظاهرات است، کاخ سفید نیز همصدا با نمایندگی سازمان ملل متحد دوشنبه 11 نوامبر 2019 از مقامات عراقی خواست تا خشونت‌ها علیه تظاهرکنندگان را متوقف کنند.

به گزارش خبرگزاری‌ها ایالات متحده آمریکا یکشنبه از اقدام دولت عراق در هدف قرار دادن تظاهرکنندگان، فعالان مدنی و رسانه‌ای و منع خدمات اینترنت شدیدا ابراز نگرانی کرد.

در همین رابطه کاخ سفید در بیانیه‌ای از مقامات عراقی خواست تا قانون انتخابات را به مورد اجرا گذات و انتخابات زودهنگام در این کشور برگزار کنند.

کاخ سفید نیز خواستار مشارکت جامعه جهانی در تحقق آیندهای بهتر برای مردم عراق شد.

کاخ سفید در این بیانیه همچنین به دخالت‌های ایران و بازوهایش در عراق اشاره کرد و گفت که دخالت‌های ایران و بازوهایش به عراق اجازه نخواهند داد که به وضعیت طبیعی‌اش بازگردد.
اعلام اموال و دارایی‌های نخبگان سیاسی عراقی

نمایندگی سازمان ملل در عراق پیشتر تاکید کرد که همه نخبگان سیاسی عراقی باید دارایی‌های خود در داخل و خارج از این کشور را اعلام کنند.
نمایندگی سازمان ملل در عراق همچنین اعلام آمادگی کرد کمک‌های فنی خود برای بازنگری و تعدیل قانون اساسی عراق و عرضه آن برای نظرسنجی را به مقامات عراقی ارائه خواهد داد.

از سویی نمایندگی سازمان ملل در بغداد بر حق مردم عراق جهت انجام تظاهرات مسالمت آمیز حمایت می‌کند.
نمایندگی سازمان ملل در عراق همچنین از نیروهای امنیتی این کشور خواست تا در تعامل با تظاهرکنندگان خویشتنداری از خود نشان داده و از گلوله‌های جنگی علیه تظاهرکنندکان استفاده نکنند.
بیش از 300 کشته در تظاهرات عراق

از سویی کمیته حقوق بشر پارلمان عراق یکشنبه از کشته شدن بیش از 319 تن از تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی از زمان آغاز تظاهرات در این کشور کشته شدند.

بنا به خبرگزاری رسمی عراق (واع) این کمیته که به ریاست ارشد الصالحی برگزار شد همچنین بر ضرورت پیگیری طرف‌های نظارتی، هیأت‌های مستقل، اتفاقات همراه با جریان تظاهرات و بررسی تمامی نقض‌های حقوق بشر، معترضان تاکید کرد.

علاوه بر آن نمایندگی سازمان ملل در عراق نسبت به نحوه برخورد با تظاهرکنندگان به ویژه از سوی تک‌تیراندازان و کاربرد ابزارهای قتل از سوی طرف‌های ناشناس علیه تظاهرکنندگان به شدت ابراز نگرانی کرده و بر اهمیت پایبندی دولت به فراهم کردن خدماتی که به شهروندان آزادی ارتباط، آزادی بیان و عدم قطع کردن خدمات اینترنت تاکید کرد.