رئیس جمهور بولیوی( دوست رژیم ایران) توسط مردم از کار بر کنار شد


اووُ مورالس، رئیس‌جمهوری بولیوی، پس از اعتراضاتی که پای ارتش و نیروهای پلیس را نیز به میان کشید، اعلام کرد از مقام خود کناره‌گیری می‌کند.

اعلام کناره‌گیری آقای مورالس از ریاست دولت پس از آن صورت می‌گیرد که فرمانده ارتش چنین خواسته‌ای را مطرح کرد.

اوو مورالس ۱۰ نوامبر/۱۹ آبان پس از سه هفته اعتراض و تظاهرات در کشورش، که جرقه اولیه آن اعلام پیروزی مجدد خود او در مقام ریاست‌جمهوری بود، از قدرت کناره‌گیری کرد.

مورالس که نخستین رئیس‌جمهوری از بومیان بولیوی‌ست از سال ۲۰۰۶ تا کنون قدرت را در دست دارد.

نتایج اولیه انتخابات نشان می‌داد که مورالس با کسب ۴۵ درصد آرا از رقیب خود کارلوس مسا، رئیس‌جمهوری پیشین بولیوی، با ۳۸ درصد آرا، پیشی گرفته‌است. در این صورت هیچ یک از این دو برنده دور نخست انتخابات نبودند.

اما با تکمیل شمارش آرا و نتایجی که دیوان انتخابات بولیوی منتشر کرد، اوو مورالس با کسب نزدیک به ۴۷ درصد آرا برنده انتخابات در دور اول اعلام شد.

بر پایه قوانین بولیوی، اگر نامزدی بیش از ۴۰ درصد آرا را کسب کند و همزمان اختلاف آرای او با رقیبش بیش از ۱۰ درصد باشد، هم‌او برنده دور اول انتخابات است.

افزایش آرای نهایی معترضان را به خیابان‌ها کشاند.

سازمان کشورهای آمریکایی که همراه خود بولیوی دارای ۳۵ عضو است و نظاره‌گر انتخابات بود، روند رای‌گیری و شمارش آرا را «دستکاری‌شده» توصیف و خواستار ابطال آن شده بود.

مورالس اما گفته بود «این چهارمین انتخابات پیاپی است که از مسیر دمکراسی به پیروزی رسیدیم».

در نهایت شماری از نیروهای پلیس نیز در روزهای اخیر به معترضان پیوستند و ویلیام کالیمان، فرمانده ارتش بولیوی، از رئیس‌جمهوری خواست از مقام خود کناره‌گیری کند «تا امکان ایجاد آرامش و حفظ ثبات برای آتیه کشورمان» فراهم شود.

رهبر اپوزیسیون از مورالس و معاون او خواسته در دور بعدی انتخابات نامزد نشوند.

دنبال استعفای مورالس رئیس جمهور بولیوی مردم به خیابان آمده و به جشن و پایکوبی پرداختند
یادآوری میشود که مورالس از دوستان رژیم آخوندی بود
اکنون موج دستگیری مقامهای دولت وی آغاز شده است
دستور پلیس برای بازداشت وی و حمله مردم به منزلش صورت گرفت