خانه / اخبار مهم روز / خشم و نفرت مردم از رژیم در شهر‌های مختلف ایران

خشم و نفرت مردم از رژیم در شهر‌های مختلف ایران

در پی سه برابر شدن قیمت بنزین آزاد بر اساس تصمیم شورای عالی اقتصادی سران قوا که به بروز اعتراض‌های مردمی در شماری از شهرهای ایران انجامید، روز شنبه ۲۵ آبان برپایی تجمع‌های مختلف در شهرهای مختلف از جمله تهران ادامه یافت.

مهم‌ترین تحولات ۲۴ ساعت گذشته در اعتراضات ایران

دامنه اعتراض‌های مردم به افزایش قیمت بنزین در ایران روز شنبه گسترش یافت و در بیش از ۵۰ شهر شاهد تجمع و اعتراض بوده‌ایم.

در تجمعات روز شنبه حضور ماموران پلیس به شدت افزایش یافت و در برخی شهرها به سوی مردم شلیک کرده‌‌اند.
روز جمعه یک نفر در سیرجان کشته شد. گزارش‌های غیررسمی حاکی از کشته شدن دستکم ۱۰ نفر در شهرهای اصفهان، بهبهان، کرمانشاه، کرج و شیراز است. یک نفر هم در جاده ساوه هدف گلوله قرار گرفته است.
محمدجواد منتظری، دادستان کل کشور و حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی از دخالت «خارجی» در اعتراض‌ها گفته‌اند و معترضان را تهدید کرده‌اند.
در اعتراض‌های روز شنبه چند بانک در تهران، اسلام‌شهر، بهبهان و جاده ساوه و یک حوزه علمیه در اصفهان به آتش کشیده شده‌اند.
اعتراض‌هایی به روش متفاوت مانند خالی کردن کامیون ماسه در جاده، بستن بزرگراه توسط مردمی که در حال بازی هستند، رقص به نشانه اعتراض و توقف خودرو در خیابان در این دوره از اعتراض‌ها بیشتر دیده شد که به نظر می‌رسد متاثر از تصاویر و رویدادهای اعتراض‌های فرانسه، لبنان و عراق باشند.
تصاویری از آتش زدن تصویر رهبر جمهوری اسلامی منتشر شده و معترضان شعارهایی علیه کمک‌های جمهوری اسلامی به گروه‌های شبه‌نظامی در فلسطین و لبنان سر داده‌اند.
شبکه ناظران اینترنت موسوم به «نت‌بلاکز» که اختلال و قطع اینترنت را در نقاط مختلف جهان رصد می‌کند، می‌گوید، اینترنت در ایران با اختلال قابل توجهی روبه‌رو شده است و شبکه‌های تلفن «همراه اول»، «رایتل» و «ایران‌سل» در ایران شنبه از ساعت شش عصر به وقت محلی خاموش شده‌اند.

وزارت اطلاعات: عوامل اصلی اغتشاشات را شناسایی کرده‌ایم

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با صدور بیانیه‌ای، ناآرامی‌های گسترده در ایران بدنبال افزایش قیمت بنزین را «اغتشاش» نامید و اعلام کرد «عوامل اصلی» این حوادث را «شناسایی» کرده و «اقدام مناسب {در این زمینه} در حال انجام است.»

خبرگزاری ایکنا با انتشار متن کامل این بیانیه، به نقل از این وزارتخانه نوشته که پس از اظهارات رهبر جمهوری اسلامی، این سازمان، «برخورد با اشرار را وظیفه خود می‌داند و با هرگونه عوامل ناامنی و برهم زدن امنیت و آرامش ملت شریف، برخورد قاطع» می‌کند.

این بیانیه همچون روال پیشین مسئولان امنیتی جمهوری اسلامی درباره اعتراضات مردمی، معترضان را به طور مستقیم به «دشمنان» ارتباط داده و نوشته:‌ «یقیناً دشمنان دلبسته به این اغتشاشات همچون گذشته دستاوردی جز شرمندگی و سرافکندگی نخواهند داشت.»

علی خامنه‌ای در نخستین واکنش خود به اعتراضات به سه برابر شدن بهای بنزین در ایران گفته که «سران قوا به پشتوانه کارشناسی یک تصمیمی گرفتند و طبعاً باید اجرا شود یقینا برخی مردم از این تصمیم نگران و ناراحت می شوند یا به ضرر آنهاست اما تخریب و آتش زدن کار مردم نیست کار اشرار است.»