عراق..درگیری‌ تظاهرگنندگان و نیروهای امنیتی؛ پل‌های بغداد در کنترل معترضان

مقامات عراقی روز پنجشنبه 21 نوامبر 2019 از کشته شدن 2 تن از تظاهرکنندگان طی درگیری شبانه با نیروهای امنیتی در بغداد خبر دادند .

براساس منابع پزشکی که با گزارش پلیس همخوانی داشته این افراد در جریان شلیک گاز اشک آور توسط نیروهای امنیتی علیه معترضان در پل‌های السنک و الاحرار در بغداد کشته شدند. طبق این گزارش در این درگیری بیش از 38 نفر نیز زخمی شدند.

مقام‌های امنیتی عراقی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که درگیری در دو پل استراتژیک در پایتخت منجر به زخمی شدن حداقل 36 نفر شد.
این منبع همچنین خاطرنشان كرد، یكی از معترضین زمانی كشته شد كه نیروهای امنیتی از گلوله‌های اسلحه گرم برای عقب راندن معترضین از نزدیک شدن به پل الاحرار استفاده كردند. معترض دیگری نیز توسط نیروهای امنیتی مستقر در پل السنک با گاز گلوله‌ گازاشک آور کع از نزدیک به سرش اصابت کرده بود کشته شد.

خبرنگار العربیه پیش از این گزارش داد که درگیری‌هایی بین نیروهای امنیتی و معترضین رخ داده است، هنگامی که نیروهای امنیتی به سمت تظاهرکنندگان گاز اشک‌آور شلیک کرده‌اند .

به گفته خبرنگار العربیه قبل از اقدام نیروهای امنیتی اوضاع آرام بود . طبق این گزارش میادین و پل‌ها ی شهر بغداد همه در کنترل تظاهرکنندگان است.

این در حالی است که تعدادی از جوانان روز و شب در بعضی از میادین در بغداد و بر روی پل‌ها می مانند تا مانع کنترل مجدد آن توسط نیروهای امنیتی شوند.

معترضین طی روزهای گذشته بخش‌هایی از سه پل اصلی بغداد السنک، الاحرار و الجمهوریه را اشغال کردند این سه پل به منطقه الخضراء جایی که دولت عراق در آن مستقر است، منتهی می‌شود.

نیروهای امنیتی عراق سحرگاه چهارشنبه توانست معترضان را از پل الاحرار پراکنده کند این اقدام که با شلیک گاز اشک آور انجم گرفت به زخمی شدن 27 تن از تظاهر کنندگان منجر شد.
فراخوان برای اعتصاب عمومی

جمعی از معترضان بصره در چهارشنبه شب با استفاده از بلندگو ضمن فرخوان برای تحصن امروز پنچشنبه، از همه کارمندان به جز کارکنان بخش پزشکی خواستند در محل کار خود حضور نیابند .

انتظار می‌رود این تحصن طبق روال چند روز اخیر در بصره، شامل بنادر نفتی نیز شود. این نخستین بار نیست که اعتراض‌ها منجر به بسته شدن جاده‌های منتهی به بنادر بصره می‌شود که تنها گذرگاه دریائی عراق می‌باشد. بسته شدن بنادر، عدم دخول و خروج کامیون‌ها و تانکر ها به این بنادر را در پی خواهد داشت .

بر اساس آخرین اخبار ، معترضان مخالف دولت روز چهارشنبه جاده اصلی منتهی به بندر «ام قصر» که بندر اصلی عراق است را برای سومین روز متوالی بسته و تاکید کردند تلاش‌های اخیر بخرج داده شده از سوی احزاب سیاسی برای جلب رضایت، آنها کافی نیست .

به گزارش خبرگزاری عراق، معترضان همچنین جاده منتهی به بندر خور الزبیر را بستند اما شرکت بنادر عراق روز چهارشنبه اعلام کرد این بندر، فعالیت‌های بازرگانی خود را از سر گرفته است .

به گفته منابع دولتی، تظاهرات مستمر در چند هفته گذشته علیه طبقه سیاسی حاکم و مطالبه سقوط نظام از سوی تظاهر کنندگان ، منجر به متوقف شدن کار بنادر و میدان‌های نفتی در چند نقطه کشور شد.

عبدالکریم خلف سخنگوی عادل عبدالمهدی نخست وزیر هفته گذشته اعلام کرد بسته شدن بندر بسیار مهم «ام قصر» که مشرف بر خلیج است تا این لحظه زیانی بالغ بر 6 میلیارد دلار را در پی داشته است.

عبدالکریم خلف در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت بستن بندر «ام قصر» برای کشور زیان‌بار است و هنوز صدها کامیون حامل بار متوقف شده‌اند که خسارت عمده‌ای را به کشور وارد می‌کنند