فرماندار شهر قدس: من دستور تیراندازی به سوی معترضان دادم

لیلا وثقی فرماندار شهر قدس‌، غرب استان تهران، در مصاحبه‌ای اعتراف کرد که خودش به نیروی انتظامی دستور داده تا به هر کسی که وارد فرمانداری شود تیراندازی کنند.

او افزود: «وقتی معترضان فرمانداری را تصرف کردند، به سپاه پاسداران رفته با نیروهای امنیتی به فرمانداری بازگشت».

واثقی گفت: «به مردم گفته بودم این افراد غارتگر هستند و افرادی نیستند که اعتراض به سهمیه بنزین داشته باشند و به مردم هشدار دادم که با جمعیت مهاجم نباشند».

او در جواب خبرنگار که پرسیده نیروهای سازمان یافته در تظاهرات شهر قدس چند نفر بودند گفت: «نمی‌شود برآورد کرد؛ عزیزان ما در نهادهای انتظامی و امنیتی خیلی‌ها را دستگیر کردند. این وظیفه ما نیست که آمار بدهیم. بحث، تعداد نیروهای سازمان‌یافته نبود. برخی از آنها سر مردم داد می‌زدند که بی‌غیرت هستید و آنها را تحریک می‌کردند».

سازمان عفو بین الملل روز جمعه در توییتر خود اعلام کرد که براساس گزارش‌های موثق شمار کشته‌شدگان در اعتراضات در ایران 161 نفر بود، اما شمار واقعی کشته‌ها ممکن است بسیار بیشتر باشد. این برآورد پس از اعلام آمارهای قبلی سازمان عفو بین الملل بود.

پیشتر این نهاد بین المللی شمار کشته‌شدگان اعتراضات گسترده 15 نوامبر که به مدت 5 روز طول کشید، 140 نفر اعلام کرده بود.

در گزارش قبلی این سازمان آمده است که معترضین با شلیک از پشت بام‌ها و بالگردها کشته شدند و آنها را با باتوم و چماق در جاده‌ها هدف ضرب و شتم قرار داده‌اند. در ویدئویی که در حساب کاربری توییتر سازمان عفو بین‌الملل منتشر شده است ، برخی صحنه‌های تکان دهنده نشان می‌دهند که چگونه معترضین به افزایش قیمت بنزین در خیابان‌ها مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

عفو بین الملل همچنین خاطر نشان کرده که شماری از اجسادکشته‌شدگان و یا افراد زخمی شده از بیمارستان‌ها به زور بیرون برده شده است.