درگیری میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان عراقی در نجف

منابع عراقی روز سه‌شنبه 3 دسامبر 2019 از ادامه درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در مناطق مختلف این شهر خبر دادند.

طبق این منابع تعدادی از تظاهرکنندگان در جریان درگیری‌های شامگاه دوشنبه در نجف زخمی شدند.

در همین حال عصر روز دوشنبه جلسه‌ای بین هیئت‌های هماهنگی تظاهرات و رهبری پلیس و شخصیت‌های معروف و ریش سفیدان شهر نجف و دستیار «سرایا السلام» و مدیران سرویس‌های امنیتی در دفتر مقتدی صدر برگزار شد.

در این نشست توافق شد که «سرایا السلام» یا تیپ‌های صلح، معترضین را از آرامگاه محمد باقر حکیم در نجف که قبلا توسط معترضان به آتش کشیده شد، دور کنند. افراد سرایا السلام یا «تیپ های صلح» با لباس غیرنظامی، از ساعت یک و نیم بامداد سه شنبه ماموریت خود را آغاز کردند.

در این جلسه مقرر شد که تظاهر کنندگان در دو میدان بزرگ نجف تجمع کنند و هر تظاهرکننده ای که از میدان صدر بیرون خارج شود و به مناطق دیگر برای تخریب اماکن اقدام کند مظنون به شمار می‌آید و بازداشت و به سرویس‌های امنیتی تحویل داده خواهد شد.

بزرگان قبایل نجف نیز با دفتر مقتدی الصدر موافقت کردند که تحصن مسالمت آمیز در نزدیکی پل انقلاب 20 را آرام نگه دارند و همچنین مقرر شد که نگهبانان آرامگاه محمد باقر الحکیم به سمت تظاهرکنندگان شلیک نکنند.

پیشتر عشایر عرب نجف و هیئت‌های معترضان خواستار شناسایی و محاکمه افرادی شدند که به سوی تظاهر کنندگان شلیک کردند.

معترضان عراقی روز گذشته در شهر الناصریه پل‌های «الزیتون» و«الحضارات» را بستند. گزارشگر العربیه گفت، معترضان اما اجازه دادند تا پل‌های «النصر» و «السریع» در شهر الناصریه، استان ذی قار در جنوب عراق باز بماند.

طبق این گزارش هیئت‌های پزشکی روز گذشته به انتقال زخمی‌هایی که وضعیت آنها وخیم است به استان‌های دیگری در خارج از استان ذی قار مبادرت ورزیدند.

این در حالی است که عشایر جنوب عراق که برای حمایت تظاهر کنندگان به الناصریه آمدند، هنوز جاده‌های خارجی این شهر از جنوب و شمال شرق را در کنترل دارند. شهر الناصریه در جنوب طی روزهای گذشته شاهد افزایش بی سابقه خشونت‌ها بوده است.