ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی: در اعتراض‌ها،‌ اینترنت هرگز قطع نشد

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی در واکنش به گزارش‌ها و ابراز نگرانی سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی در ارتباط با اعتراض‌های آبان‌ماه در ایران اعلام کرد که در جریان این اعتراض‌ها اینترنت هرگز قطع نشده و مردم با هم ارتباط داشته‌اند.

این ستاد روز چهارشنبه ۱۳ آذرماه در بیانیه خود، ضمن زیر سوال بردن ابراز نگرانی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره سرکوب‌ و خشونت علیه مردم، اظهار کرده است: «از قطع اینترنت احساس نگرانی شده و آن را مغایر با حق آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات دانسته‌‌اند! در حالی که اینترنت هرگز در کشور قطع نشده و مردم به راحتی در شبکه ملی با هم ارتباط داشته و از اطلاعات مختلف برخوردار بودند.»

در بیانیه‌ای که دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر پیشتر در ارتباط با اعتراض‌های ایران منتشر کرد نسبت به «استفاده از مهمات جنگی» علیه مردم، کشته شدن تعدادی از معترضان، و قطع دسترسی عمومی به اینترنت ابراز نگرانی شده بود.

«نت‌بلاکز»، نهاد غیردولتی ناظر بر اینترنت جهانی، در گزارش‌های مستمر خود قطع اینترنت از روز شنبه ۲۵ آبان‌ماه را گزارش داده بود. مسئولان جمهوری اسلامی،‌ از جمله وزیر ارتباطات نیز قطع سراسری اینترنت به منظور جلوگیری از سازماندهی اعتراض‌ها را مورد تایید قرار دادند.

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی در بخشی دیگر از بیانیه خود ضمن انتساب «نهایت خویشتنداری» به عملکرد ماموران امنیتی در مقابله با معترضان نوشته است: «طی حوادث اخیر، افراد به دلیل انجام اعتراضات مسالمت‌‌آمیز بازداشت نشده‌‌اند.»

این بیانیه همچنین آمار منتشرشده درباره کشته‌شدگان و بازداشتی‌های این اعتراض‌ها را «بی‌پایه» و متعلق به «مراکز شرارت دنیا» خوانده و مواضع کمیساریای حقوق بشر را حمایت از آشوب دانسته است.

این ستاد در پایان خطاب به نهادها و جامعه بین‌المللی نوشته که از «حدود ماموریت خودشان» تخطی نکنند