«یکشنبه خشم» در لبنان در مخالفت با معرفی نخست وزیر وابسته به هرم حاکمیت

انتظار می‌رود لبنان امروز یکشنبه شاهد تظاهراتی گسترده در چندین منطقه به ویژه در پایتخت بیروت و طرابلس (در شمال) این کشور باشد

این تظاهرات احتمالا در اعتراض به معرفی سمیر الخطیب به عنوان نخست وزیر جدید و همچنین با هدف تحت فشار قرار دادن نمایندگان برگزار می شود. دوشنبه قرار است در جریان رایزنی های الزام آور پارلمان که به دعوت میشل عون رئیس جمهوری از چند روز پیش آغاز شده است، نخست وزیر جدیدی را معرفی کنند.

گروه «به خاطر حقم»، یکی از گروه های شرکت کننده در جنبش مردمی لبنان، در بیانیه شامگاه گذشته خود از مردم لبنان خواست تا در آنچه که آن را «یکشنبه خشم» خوانده بار دیگر در میدان های شهر تجمع کنند و نمایندگان مجلس را زیر فشار قرار دهند تا هر شخصی را که دنباله احزاب سیاسی حاکم قلمداد می‌شود ، از فهرست نامزدهای منصب نخست وزیری حذف کنند. در ادامه بیانیه تاکید شده مردم همچنان خواهان تشکیل کابینه مستقل خارج از مجموعه سیستم حاکم کنونی هستند.
دستکم گرفتن خواست مردم

در بخش دیگری از همین بیانیه می‌خوانیم تلاش برای معرفی یک پیمانكار برجسته ( سمیر الخطیب) یا دیگر افراد در ارتباط با ستون های نظام سیاسی – مالی حاکم ، به منزله بی اعتنایی به خواست مردم و تكمیل سیاست های تسویه حساب و سهمیه بندی سیاسی می باشد كه كشور را به ورطه سقوط کشانده است.

این گروه از نمایندگان مجلس خواست تا به خواست مردم تسلیم شده و ضمن احترام به فداکاری های آنها فرد مستقلی را انتخاب کنند که از اعتماد و خشنودی مردم برخوردار بوده و از همه مهمتر برنامه کاری را ارائه دهد که مردم متحمل پرداخت بهای زیان های ناشی از بحران جاری نشوند.

شایان ذکر است بعد از سپری شدن بیش از یک ماه از استعفای سعد حریری نخست وزیر لبنان، عون ریاست جمهوری، چهارشنبه گذشته، فردا (دوشنبه) را برای رایزنی های الزامی با نمایندگان مجلس تعیین کرد تا فردی را برای منصب نخست وزیری و تشکیل دولت معرفی کنند.
میشل عون پس از اتمام این رایزنی‌ها باید کاندیدایی را معرفی کند که از حمایت اکثریت 128 نماینده مجلس برخوردار باشد.

بر اساس سنت سیاسی این کشور ، نخست وزیر باید فردی سنی مذهب باشد و مطابق سهمیه بندی‌های سیاسی حاکم برکشور انتخاب گردد.

به گفته رسانه‌های داخلی لبنان سه‌شنبه گذشته موضوع تشکیل دولت جدید شاهد تحولی مثبت بود به این شکل که ستاره اقبال مهندس سمیر الخطیب از بازرگانان شناخته شده لبنانی بعد از اعلام حمایت سعد حریری از وی برای تصدی نخست وزیری درخشید.