وزارت خارجه آمریکا: رفتار ناشایست ایران از مهمترین چالش‌های سال 2020 است


دیوید شنکر معاون وزیر امور خارجه آمریکا دوشنبه 23 دسامبر تأکید کرد که ایران، روسیه و چین جدی‌ترین چالش‌های سال 2020 هستند.

خبرنگار العربیه نت والاحدث گزارش داد، شنکر در جمعی از خبرنگاران گفت: «رفتار ناشایست و برهم زننده ثبات ایران از جمله مهمترین چالش‌های فراروی دولت آمریکا در سال آینده می‌باشد و در کنار آن دخالت‌های روسیه و تهدیدهای چین هم مسائل مهمی هستند. وی درعین حال به دستاوردهای آمریکا در شکست داعش در سوریه و عراق اشاره داشت».
مبارزه با فساد در لبنان

منطقه خاورمیانه همچنان در کانون چالش‌های جدید دولت آمریکا است، تا جایی که به گفته شنکر، وزارت امور خارجه از دولت لبنان خواسته است، برای تحقق خواسته‌ها و آرمان‌های مردم لبنان متعهد شود تا تحولی واقعی ایجاد کند، به خصوص پس از تظاهرات بی‌سابقه و تاریخی که در این کشور رخ داد. شنکر با تاکید بر حمایت دولت آمریکا از مردم لبنان افزود: «از دید آمریکا زمان آن رسیده است که منافع تنگ نظرانه کنار گذاشته شده و بر اجرای اصلاحات ملی و تشکیل کابینه در راستای تحقق این مطالبات، کار شود که مهمترین آنها، مبارزه با فساد است.
شوک در عراق

شنکر در ارتباط با عراق گفت، آمریکا و عراق یک رابطه دو جانبه دارند، اما دولت «از قتل‌ها و آدم ربایی معترضین مسالمت‌آمیز شوکه شده است.»

وی از دولت عراق خواست برای محافظت از تظاهرات کنندگان و پاسخ به خواسته‌های آنها به سرعت وارد عمل شود. شنکر بار دیگر بر عزم آمریکا برای استفاده از تحریم‌ها علیه هر طرف دست اندرکار قتل مردم تاکید ورزید.

وی همچنین اضافه کرد: «ما در ششم دسامبر تحریم‌هایی را علیه عراقی‌هایی که متهم به نقض حقوق بشر هستند، وضع کرده و از دسترسی آنها به سیستم مالی جهانی جلوگیری کردیم.»
تنش در لیبی

دیوید شنکر در ارتباط با مصر، با تأکید بر همکاری کشورش با مصر در امر مبارزه با «تروریسم»، به ویژه در شبه جزیره سینا، برای مقابله با تهدید داعش، افزود: «مصر نقش محوری در امنیت منطقه دارد».

وی در مورد مسئله لیبی با ابراز نگرانی خود از تنش نظامی در این کشور، به ویژه نقش مزدوران روسی و تفاهم‌های امنیتی ترکیه با دولت آشتی، اضافه کرد که ایالات متحده تنها کشوری است که نسبت به ممنوعیت فروش اسلحه به لیبی پای‌بند است.