رئیس‌جمهورعراق ضمن اعلام استعفا از بغداد به سلیمانیه رفت

برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق، روز پنج‌شنبه 26 دسامبر 2019 آمادگی خود برای استعفا را به پارلمان این کشور اعلام و بغداد را به مقصد سلیمانیه ترک کرد.

در نامه‌ای که رئیس‌جمهوری عراق خطاب به پارلمان این کشور نوشت، آمده است: «احساس مسئولیت ملی، مرا ناچار به استعفا می‌کند… استعفا می‌کنم تا مانع نقض اصل قانون اساسی شوم.»

او در ادامه گفت: «جایگاه رئیسجمهوری او را ملزم می‌کند تا به خواست ملت احترام بگذارد، لذا آمادگی خود را برای استعفا به پارلمان عراق اعلام می‌کنم… مسئولیت رئیس‌جمهوری محافظت از امنیت داخلی و جلوگیری از ریخته شدن خون‌هاست.»

برهم صالح فاش کرد که نامه‌های بسیاری درباره ائتلاف بزرگ‌تر در پارلمان دریافت کرده که برخی از آنها همدیگر را نقض می‌کنند، لذا از سپردن پست نخست‌وزیری به فرد پیشنهاد شده از سوی ائتلاف «البناء» خودداری می‌کند.

پیش از این نیز کانال تلگرامی خبرگزاری رسمی عراق فاش کرده بود که رئیس‌جمهوری از سپردن پست نخست‌وزیری به «اسعد العیدانی» فرد پیشنهاد شده از سوی ائتلاف «البناء» اجتناب کرد.

برهم صالح خطاب به پارلمان عراق نوشت: «فعالیت‌های سیاسی و پارلمانی باید صدای ملت را نمایندگی کند.»

در اولین واکنش به استعفای رئیس‌جمهوری عراق، شبکه السومریه از یکی از نمایندگان ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر، گزارش کرد: «استعفای برهم صالح را نمی‌پذیریم و از موضع او در نپذیرفتن چهره‌های حزبی حمایت می‌کنیم.»

مقتدی صدر نیز از رئیس‌جمهوری عراق برای نپذیرفتن العیدانی و نسپردن پست نخست‌وزیری به او تشکر کرد.