ترامپ خطاب به ایران: بهای گزافی خواهید پرداخت و این یک تهدید است نه هشدار

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شامگاه سه‌شنبه 31 دسامبر تأکید کرد که ایران بهای گزاف حمله طرفداران خود به سفارت آمریکا در بغداد را پرداخت خواهد کرد و این هشدار نیست، بلکه تهدید می‌باشد.

ترامپ در عین حال توضیح داد به پیش‌بینی وی، جنگی با ایران بروز نخواهد کرد. به گزارش فرانس پرس ترامپ که تعطیلات خود را در فلوریدا می گذراند، در پاسخ به خبرنگاری که از او درباره احتمال جنگ با تهران سؤال کرد گفت: «من بروز چنین حادثه‌ای را در افق نمی‌بینم.» وی قبل از شرکت در جشن‌های سال نو افزود: «من عاشق صلح هستم.»

علاوه بر این، ترامپ با تاکید بر این که تعامل مناسبی با حمله به سفارت آمریکا در روز سه‌شنبه انجام گرفته، افزود: «شماری از سربازان شجاع ما مداخله کردند. به رحال شاهد بنغازی دومی نبودیم. آنها خیلی سریع به محل سفارت رسیدند.»

ترامپ پیشتر ایران را متهم به دست داشتن در حمله به سفارت آمریکا کرده و در توئیتر با تاکید بر اینکه عراق باید نیروهایش را برای حفاظت از سفارت آمریکا بکار گیرد، گفته بود: «ایران حمله‌ای را علیه سفارت آمریکا در عراق ترتیب داده و مسئولیت کامل این اقدام بر عهده آن خواهد بود.»

وی همچنین افزود: «تهران بهای گزافی پرداخت خواهد کرد و مسئولیت هرگونه زیان جانی یا مادی وارد به تأسیسات ما را به عهده خواهد داشت.» ترامپ از رهبران عراقی بخاطر «پاسخ سریع» خود برای محافظت از سفارت تشکر کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در پیام خود از مرکز تفریحی مارالاگو گفت: «آنها بهای سنگینی خواهند پرداخت! این یک هشدار نیست، بلکه یک تهدید است. سال نو مبارک.»

مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز به نوبه خود با نام بردن از رهبران گروه‌های موجود در داخل حشدالشعبی وابسته به ایران، آن‌ها را متهم کرد که حمله به سفارت آمریکا در بغداد را رهبری کرده اند.

وی در حساب کاربری توئیتر خود در روز چهارشنبه 1 ژانویه 2020 عکس‌های ابو مهدی المهندس، قیس خزعلی، هادی العامری و فالح الفیاض را منتشر کرد و آنها را «تروریست» خواند.
اعزام 750سرباز اضافی به خاورمیانه

شایان ذکر است که معترضان عراقی با حمل پرچم شبه نظامیان طرفدار ایران، روز سه شنبه به درب اصلی سفارت آمریکا در بغداد حمله کردند و یکی از درهای سفارت، مراکز حفاظت امنیتی و پرچم‌ها را آتش زدند و دوربین‌های امنیتی را تخریب کردند.

معترضین شرکت کننده در مراسم تشییع جنازه 25 تن از عناصر تیپ‌های حزب‌الله عراق که در حملات هوایی ایالات متحده کشته شدند، با عبور از همه مراکز بازرسی بدون هیچ مشکلی وارد منطقه بسیار محافظت شده سبز شدند و زمانی که پرسنل امنیتی عراق برای جلوگیری از پیشروی آنها به سمت درب سفارت آمریکا، مداخله کردند، معترضان به خشونت متوسل شدند.

از سوی دیگر مارک اسبر وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد، پنتاگون «در پاسخ به رخدادهای اخیر در عراق بلافاصله 750 سرباز اضافی» را به خاورمیانه اعزام خواهد کرد.

اسبر روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اظهار داشت: «حدود 750 سرباز بلافاصله به منطقه اعزام خواهند شد.» این موضعگیری وزیر دفاع با اطلاعات یک مقام آمریکایی همخوانی دارد که پیشتر گفته بود «آمریکا 500 سرباز را به کویت در همسایگی عراق اعزام کرده ونیروهای بیشتری نیز در روزهای آینده آماده اعزام هستند.»

وی در این باره توضیح داد: «استقرار این نیروها، اقدامی پیشگیرانه و مناسب در پاسخ به افزایش سطح تهدید علیه افراد و تاسیسات آمریکایی است، همانطور که در روز سه‌شنبه در بغداد شاهد بروز این دست از رویدادها بودیم.»