پس از بنزین نوبت افزایش قیمت برق در ایران رسید: افزایش قیمت تا 23 درصد

اندکی کمتر از دو ماه پس از آنکه افزایش 300 درصدی قیمت بنزین در ایران، بنا به گزارش رویترز 1500 کشته برجای گذاشت، سخنگوی صنعت برق ایران از افزایش 7 تا 23 درصدی قیمت برق خبر داد.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران اعلام کرد از اولین روز سال شمسی آینده تعرفه برق همه مشترکان در ایران 7 درصد افزایش خواهد یافت. مشترکان پرمصرف نیز علاوه بر 7 درصد همگانی، 16 درصد دیگر افزایش تعرفه خواهند داشت.

رجبی توضیح نداد که آیا 16 درصد افزایش اضافی، پس از اعمال 7 درصد افزایش قیمت در نظر گرفته خواهد شد یا همراه آن. در صورتی که 16 درصد اضافه به همراه 7 درصد محاسبه شود، مشترکان مجموعا 23 درصد افزایش قیمت خواهند داشت ولی اگر 16 درصد پس از اعمال 7 درصد محاسبه شود، مشترکان با 24.12 درصد افزایش قیمت مواجه خواهند شد.

پیش از این رضا اردکانیان، وزیر نیرو در گفتگو با خبرگزاری فارس، ضمن تاکید بر « بخش برق 23 هزار میلیارد تومان و بخش آب 5 تا 6 هزار میلیارد تومان فروش دارند»، گفت: « بر اساس چیزی که دولت در سال 96 تصویب کرد اعلام شد که برای سا‌ل‌های آینده وزارت نیرو مجاز نیست که بیش از 7 درصد قیمت آب و برق را برای کسانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند افزایش دهد.»

ایران در ماه نوامبر 2019 اقدام به افزایش 300 درصدی قیمت بنزین کرد؛ موضوعی که سبب به راه‌افتادن اعتراضاتی سراسری در ایران شد و خبرگزاری رویترز گزارش کرد که در این اعتراضات 1500 شهروند ایران جان باختند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران روز یکشنبه 17 نوامبر با طرح این ادعا که هدف از افزایش قیمت بنزین «کمک به خانوارهای متوسط و کم درآمد است»، گفت که یکی از راه‌های تامین هزینه‌های این طرح فروش نفت بیشتر است ولی در حال حاضر، فروش نفت ایران با محدودیت‌هایی مواجه است.