نصرالله : اثر انگشت سلیمانی در یمن و افغانستان وجود دارد

حسن نصرالله دبیرکل حزب الله، در سخنرانی یکشنبه 5 ژانویه در مراسم یادبود قاسم سلیمانی در حومه جنوبی بیروت گفت، کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، نشان دهنده «آغاز ‌مرحله‌ای تازه و تاریخ جدیدی نه فقط در ایران و عراق بلکه در تمامی منطقه» است.

وی گفت: «امروز ما بزرگ‌داشت قاسم سلیمانی فرمانده عظیم الشان و ابو مهدی المهندس رهبر بزرگ را برگزار می‌کنیم.» نصرالله افزود که موضوع سلیمانی «یک موضوع صرفا مربوط یه ایران نیست» چرا که اثر انگشت او «در یمن و افغانستان وجود دارد».

نصرالله فاش ساخت که یک روز قبل از مرگ سلیمانی با وی ملاقات داشته و سلیمانی پیشتر به او گفته بود «زمینه سازی‌های سیاسی و رسانه‌ای برای قتل او وجود دارد.»

رهبر شبه نظامیان حزب الله تهدید کرد، در انتقام خون سلیمانی، حضور نظامی آمریکا در منطقه را هدف قرار خواهد داد و «او هم به اندازه ایران نسبت به پاسخ به ترور سلیمانی، اهتمام دارد.»

نصرالله خاطرنشان كرد: «سلیمانی شب‌های زیادی را در حسرت شهدا با اشک گذراند و به هدف شخصی خود یعنی شهادت نیز دست یافت.»

وی همچنین خطر نشان ساخت «بیشترین چیزی که دشمن در اختیار دارد، کشتار رهبران و عناصر ما است و بزرگترین آرزوی ما هم به شهادت رسیدن و کشته شدن در راه خداست.»

نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله نیز پیش از این تاکید کرده بود، آمریكا بزودی در خواهد یافت كه با قتل سلیمانی، مرتكب حماقت بزرگی شده و محاسباتش برای تغییر معادله منطقه، کاملا اشتباه بوده است.

وی افزود: «ما بعد از كشته شدن سلیمانی و یارانش، قوی‌تر شدیم و روند ایام این امر را ثابت خواهد کرد. ما به مثابه حزب الله، مسئولیت‌های بیشتری بر دوش داریم.»

این موضعگیری‌ها با مواضع مسئولان ایران در تاکید برگرفتن انتقام سلیمانی از طریق عناصر نیابتی خود در منطقه یا آنچه که ایران «محور مقاومت» توصیف می‌کند؛ هم زمان شده است.
پاسخ‌گویی از طریق عوامل

یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه، روز یکشنبه 5 ژانویه تاکید کرد که آمریکا نه فقط با ایران بلکه با تمامیت محور مقاومت روبرو می‌باشد که اشاره وی به گروه‌ها و شبه نظامیان وابسته به ایران در منطقه، از حماس در غزه، تا حزب الله در لبنان، شبه نظامیان حوثی در یمن و شبه نظامیان حشد الشعبی در عراق است که ممکن است در صدد پاسخ‌گویی به اقدام آمریکا در ترور سلیمانی برآیند. به گفته جوانی آمریکا باید نگران حملات انتقامی از داخل کشورهای اروپایی نیز باشد.

قابل توجه است که حسین دهقان مشاور نظامی علی خامنه‌ای رهبر انقلاب نیز یکشنبه 5 ژانویه اعلام کرد واکنش ایران در برابر کشته‌ شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، قطعا به صورت نظامی و به یکی از «سایت‌های نظامی» آمریکا خواهد بود.

حسین دهقان در مصاحبه با «سی ان ان» از تهران اظهار داشت: «این آمریکا بود که جنگ را آغاز کرد. بنابر این آن‌ها باید واکنش مناسب نسبت به اقدامات خود را بپذیرند».