آلمان: تصمیم ایران برای کنار گذاشتن محدودیت‌های برجامی به معنی پایان این توافق است

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان
وزیر الخارجیه الألمانی هایکو ماس فی الضفه الغربیه یوم 26 مارس آذار 2018. تصویر: محمد ترکمان – رویترز

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه 6 ژانویه 2020 گفت که تصمیم ایران برای کنار گذاشتن محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیوم می‌تواند گام اول پایان توافقی باشد که در سال 2015 میان ایران و گروه 5+1 منعقد شد.

آقای ماس به شبکه «دویچلند فونک» گفت: «حتما بار دیگر با ایران گفت‌وگو می‌کنیم اما آنچه اعلام شده با توافق [برجام] تطابق ندارد.»

او همچنین خبر داد که مسئولان آلمانی، فرانسوی و بریتانیایی روز دوشنبه در این بار با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.

وزیر امور خارجه آلمان گفت: «اوضاع آسان‌تر نخواهد شد. این گام اول برای پایان دادن به این توافق است؛ اتفاقی که یک خسارت بزرگ خواهد بود و از این رو اینک این موضوع را با مسئولیت‌پذیری کامل دنبال می‌کنیم.»

دولت ایران روز یکشنبه 5 ژانویه 2020 با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که گام پنجم کاهش تعهدات برجامی خود را که مربوط به است، بر می‌دارد.

در بیانیه‌ای که پاد، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران منتشر کرد، آمده: «ایران در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می‌گذارد.»

در ادامه این بیانیه آمده که «بدین ترتیب برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و منبعد برنامه هسته‌ای ایران صرفا بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.»