ادامه تظاهرات اعتراضى در عراق؛ یک کشته و 7 زخمی در بغدادت

منابع پزشکی عراق روز جمعه 24 ژانویه از کشته شدن یک معترض و زخمی شدن 7 تن دیگر در میدان «الطیران» در نزدیکی میدان التحریر در مرکز بغداد خبر دادند.

به گزارش خبرنگار العربیه و الحدث در بغداد، افرادی مسلح سوار بر یک خودرو، سحرگاه جمعه به سوی جمعی از تظاهرکنندگان در جاده محمد القاسم تیراندازی کردند که در اثر آن یک تن کشته و 7 تن دیگر از معترضان زخمی شدند.

شاهدان عینی می‌گویند، این افراد با گلوله جنگی به سوی تظاهرکنندگان تیراندازی کرده و سپس متواری شدند.

جاده «محمد القاسم» طی چند روز گذشته شاهد درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی عراق بود. نیروهای امنیتی و پلیس این کشور به منظور متفرق کردن معترضان و جلوگیری از بستن این جاده حیاتی در پایتخت عراق از گاز اشک‌آور و گلوله‌های لاستیکی علیه تظاهرکنندگان استفاده کردند.
قتل معترضان توسط «خرابکاران»

از سوی دیگر سرلشکر عبدالکریم خلف سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری گفت، برخی افراد «خربکار» با اسلحه به سوی تظاهرکنندگان شلیک می‌کنند و آنها را به قتل می‌رسانند تا با این کار فتنه ایجاد کرده و نیروهای امنیتی را به قتل معترضان متهم کنند.

او گفت که دولت در حال تعقیب این «مجرمان» است و کسی نمی‌تواند از چنگ عدالت فرار کند.

اعتراضات عراقی‌ها پس از از 20 ژانویه که تاریخ انتهای ضرب الاجل تعیین شده توسط جنبش مردمی این کشور برای مقامات سیاسی جهت پاسخگویی به خواسته‌های تظاهرکنندگان بود، شدت گرفت.

تظاهرکنندگان معترض عراقی خواستار تعیین نخست وزیری مستقل و به دور از زدوبندهای احزاب فرقه‌گرا و سهمیه‌بندی‌های طبقه حاکم باشد تا دولت موقت مرحله گذر را اداره کرده و پس از آن شرایط را برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام آماده کند.

گفتنی است که جنبش اعتراضی و تظاهرات گسترده مردم عراق از اول ماه اکتبر سال 2019 آغاز شد و شهرهای مرکزی و جنوبی عراق را فرا گرفت. تظاهرکنندگان ضمن اتهام طبقه حاکم به «فساد گسترده» و «وابستگی به رژیم ایران»، شعارهایی در این راستا سر داده، خواستار ایجاد تحولی ریشه‌ای در نظام سیاسی حاکم در عراق شدند.

در اعتراضات عمومی عراقی‌ها تاکنون صدها نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند. فعالان مدنی و سیاسی و اغلب کارشناسان عراقی شبه‌نظامیان وابسته به ایران را به قتل معترضان و ترور کنشگران متهم می‌کنند.