یک‌ روز پس از تجمع هواداران مقتدی صدر، معترضان عراقی در میدان التحریر علیه او شعار دادند

یک ‌روز پس از برپایی تجمع از سوی هواداران مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه در بغداد که خواستار خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق شده بودند، مخالفان این روحانی نزدیک به جمهوری اسلامی، اقدام به برگزاری تجمعی اعتراضی در میدان التحریر بغداد کردند.

پایان یافتن نفوذ جمهوری اسلامی ایران و نیروهای سپاه پاسداران در عراق همواره یکی از محورهای اصلی مطالبات مردم عراق بوده است

بنا بر گزارش‌های منتشر شده روز شنبه ۲۵ ژانویه/ ۵ بهمن، صدها نفر از شهروندان عراقی که مخالف نفوذ نظامی و سیاسی حکومت جمهوری اسلامی در کشور خود هستند در میدان التحریر شهر بغداد تجمع کردند و شعارهایی علیه مقتدی صدر و دیگر چهره‌ها و گروه‌های نزدیک به ایران سر دادند.

این معترضان در بیانیه‌ای که امروز منتشر کردند به دلیل عملکرد مقتدی صدر در پیشبرد سیاست‌های ایران، او را «خائن» قلمداد کرده و در همین راستا شعار دادند: «همه گم شوید، به همراه آنها»

نیروهای امنیتی عراق و شبه نظامیان حشدالشعبی اما با شلیک مستقیم گلوله جنگی و پرتاب گاز اشک‌آور به معترضان حمله‌ور شدند. اخبار تأیید نشده‌ای در مورد کشته شدن دست‌کم سه معترض و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر منتشر شده است.

از مهر ماه امسال و با شروع اعتراضات سراسری مردم عراق علیه بیکاری، فساد دولتی و دخالت‌های ایران در این کشور، پایان یافتن نفوذ جمهوری اسلامی ایران و نیروهای سپاه پاسداران در عراق همواره یکی از محورهای اصلی مطالبات مردم عراق بوده است.

نیروهای امنیتی عراق و گروه‌های شبه نظامی وابسته به سپاه پاسداران در این کشور پیوسته به سرکوب خشونت آمیز معترضان دست زده‌اند، به نحوی که آمارها از کشته شدن هزاران شهروند معترض عراقی توسط این نیروها طی ماه‌های اخیر حکایت دارد.

مقامات جمهوری اسلامی اما همواره این اعتراضات را توطئه آمریکا و دیگر کشورهای غربی علیه خود قلمداد می‌کنند.

در اواسط آذر ماه امسال وزارت خزانه‌داری آمریکا، رهبران شبه نظامی مورد حمایت ایران، قیس خزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق از جریان‌های اصلی حشد الشعبی، برادرش لیث خزعلی و حسین فالح اللامی، از فرماندهان حشد الشعبی که نقش مستقیم را در کشتار معترضان عراقی داشتند، هدف تحریم قرار داد.

مقتدی صدر و چهره‌های دولتی نزدیک به ایران از زمان شروع اعتراضات در عراق خواستار پایان یافتن این اعتراض‌ها شده‌اند.

روز ۴ آذر ماه، انجمن مدافع آزادی رسانه‌ها مستقر در بغداد اعلام کرد طبق اسنادی که به دستش رسیده، دفتر نخست وزیری و وزارت کشور عراق به نیروهای امنیتی دستور داده است تا مانع فعالیت ۱۴ بنگاه خبری شوند که در تلاش برای بازتاب دادن جریان اعتراضات مردمی هستند.