بروز درگیری در ناصریه و زخمی شدن شماری از معترضان

خبرگزاری عراق گزارش داد که تحصن کنندگان همچنان در میدان الحبوبی در ناصریه حضور داشته و جمعی از معترضین نیز اقدام به بستن شماری از پل‌ها در استان ذی قار کردند.

این در حالی است که یک منبع امنیتی عراقی روز یکشنبه 26 ژانویه ضمن اعلام بروز درگیری در مرکز شهر ناصریه تاکید کرد، چند مورد حالت خفگی در میان تظاهر کنندگان مشاهده شده است.

این منبع در مصاحبه با السومریه نیوز گفت: «درگیری میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان در تقاطع البهو در مرکز ناصریه رخ داد و نیروهای امنیتی، مبادرت به شلیک گاز اشک آوربه سوی تظاهر کنندگان کردند».

این منبع افزود: «مواردی که دچار حالت خفگی شدند، برای معالجه به بیمارستانی در نزدیکی مکان درگیری، انتقال یافتند.»

این درحالی است که خبرنگار العربیه/الحدث گزارش داد شنبه شب 25 ژانویه، آرامش شکننده‌ای در میادین مکان تحصن مردم در بغداد، حاکم بود و نیروهای امنیتی نیز پیرامون میدان تحریر و پل محمد القاسم، حضوری متمرکز داشتند.

در همین اثنا انبوهی از معترضان از استان‌های دیگر، وارد میدان شده و شماری از آن‌ها شروع به نصب چادرهای جدید در میدان تحریر کردند.

از سوی دیگر، منابع پزشکی عراق پیشتر در روز شنبه 25 ژانویه، اعلام کردند که پس از یورش نیروهای امنیتی به میدان تحریر، کانون اصلی تحص در بغداد، 5 نفر از معترضین کشته و ده‌ها زخمی برجا ماند و قوای امنیتی، گلوله‌های جنگی و گاز اشک آور را به سوی معترضین شلیک کردند که ماه‌ها است در این مکان تحصن کرده اند.

به گفته همین خبرنگار، یکی از امدادگران، هدف اصابت نارنجک دودزا قرار گرفته و اخباری هم در مورد کشته شدن وی، شایع شده است.
از ارتش گرفته تا پلیس

از سوی دیگر، شورای امنیت عراق، عصر شنبه 25 ژانویه، تصمیم گرفت، پرونده امنیتی مربوط به 6 استان جنوبی را از ارتش به پلیس محلی منتقل کند که به گفته این خبرنگار، شامل بصره و ناصریه نمی‌شود.

استان‌های تحت پوشش این بخشنامه عبارتند از: «واسط ، میسان ، بابل ، دیوانیه ، المثنی و نجف دستگیری‌ها و برچیدن چادرها خبرنگار العربیه / الحدات گزارش داد که نیروهای واکنش سریع، بامداد روز شنبه 25 ژانویه به میدان محل تحصن مردم در شهر بصره، یورش برده و معترضین را در میدان ام البروم سرکوب کرده و شماری از آنها را در خیابان‌های منطقه تمیمیه، هدف ضرب و شتم با باتوم قرار دادن و تعدادی را هم دستگیر کردند.

آن‌ها همچنین، کنترل میدان حضور تحصن کنندگان در فلکه نیروی دریایی را در دست گرفتند.

این نیروها در عین حال با محاصره معترضین، چادرهای برپا شده در میدان مکان تحصن را جمع آوری کردند.

قابل توجه است که از 20 ژانویه، بعد از پایان مهلت داده شده از سوی معترضین به سیاسیون عراق برای اجرای مطالبات جنبش مردمی و در راس آن‌ها، تشکیل دولت مستقل و برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس، درگیری‌هایی میان شماری از معترضان و نیروهای امنیتی در نقاط گوناگون کشور، رخ داد.

معترضین از اول اکتبر گذشته، خواستار پایان دادن به آنچه که آنها را «فساد ریشه دار» توصیف می‌کنند، شده و کنار رفتن الیت حاکم بر کشور را مطالبه کرده اند که از سال 2003، قدرت را در دست گرفته اند.