نخستین مورد انتقال انسان به انسان ویروس کرونا در اروپا

شمار موارد ابتلا در این کشور بیش از ۴۵٠٠ برآورد شده است. خارج از چین، مجموعاً حدود ۵٠ مورد ابتلا به ویروس در ١٢ کشور تشخیص داده شده است.

در آلمان، مسافری که از چین آمده بود، همکار خود را به ویروس کرونا مبتلا کرد. این نخستین بار است که این ویروس در اروپا، از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. موارد قبلی ابتلا در اروپا، کسانی بودند که در چین به ویروس آلوده شده و سپس به اروپا سفر کرده بودند.

روز سه‌شنبه ٢٨ ژانویه/٨ بهمن، مقامات بهداشت استان بایرن گفتند که به احتمال زیاد، مورد مشاهده شده در آلمان، نخستین مورد ابتلای انسان به انسان در خارج از قارۀ آسیاست. اما تقریباً هم‌زمان، مقامات ژاپنی نیز اعلام کردند که فردی که هیچگاه به چین سفر نکرده، به ویروس مبتلا شده است.

در چین، تعداد مرگ به علت ابتلا به این نوع جدید از ویروس کرونا، بیش از صد مورد ارزیابی می‌شود. دولت چین از همۀ شهروندان خواسته که از کشور خارج نشوند. شمار موارد ابتلا در این کشور بیش از ۴۵٠٠ برآورد شده است. خارج از چین، مجموعاً حدود ۵٠ مورد ابتلا به ویروس در ١٢ کشور تشخیص داده شده است.

از روز پنجشنبۀ گذشته، شهر ووهان و تقریباً تمامی استان هوبه‌ی در قرنطینه قرار گرفته است. نزدیک به ۵۶ میلیون نفر در این منطقۀ قرنطینه زندگی می‌کنند. برخی کشورها مثل فرانسه و ایالات متحد آمریکا تصمیم گرفته‌اند که اتباع خود را از این منطقه خارج کنند. در پاریس اعلام شد که فرانسوی‌هایی که از چین بازگردانده خواهند شد، به مدت ١۴ روز در قرنطینه خواهند بود. با اینحال سازمان جهانی بهداشت این نوع “تخلیه‌”های اضطراری را غیرضروری دانسته است.

در شهرهای بزرگ چین، نگرانی از اپیدمی جدید شدت گرفته است. اکثر مراکز خرید، سینماها و رستوران‌ها بسته‌اند و یا در ساعات بسیار محدودی کار می‌کنند. در حال حاضر، یکی از نگرانی‌های بزرگ ساکنان شهر ١١ میلیونی ووهان، عبور رودخانۀ یانگ‌تسه از این شهر است. رود یانگ‌تسه از غرب تا شرق چین جاری است و سومین رودخانهٔ طولانی جهان محسوب می‌شود. با اینحال هنوز معلوم نیست که آب رودخانه بتواند کرونا ویروس را منتقل کند.