ایران بیش از ۳۰ هزار واحد مسکونی در سوریه می‌سازد


ایران در سوریه به دنبال بازار پس از جنگ است. پس از تفاهمنامه بازسازی شبکه برق و نیروگاه‌های سوریه، تهران و دمشق برای ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی به توافق رسیده‌اند.
دوما، غوطه شرقی، سوریه، ۱۶ آوریل/ ۲۷ فروردین

شریکان جنگ حالا سهمشان از بازسازی ویرانه‌های به جای مانده از جنگ را می‌خواهند. دوما، غوطه شرقی، سوریه

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی ایران یکشنبه ۱۳ بهمن گفت که تفاهم اولیه برای ساخت حدود ۳۰ هزار واحد مسکونی در سوریه انجام شده است.

او از بیان جزئیات بیشتر در باره این تفاهمنامه که به گفته او به امضاء وزیران راه و شهرسازی ایران و مسکن سوریه رسیده است، خودداری کرد اما مدعی شد؛ هیچ سرمایه‌گذاری از سوی دولت ایران در این طرح انجام نشده و فقط بازار کاری برای بخش خصوصی خواهد بود.

به گفته محمودزاده وزیر راه و شهرسازی ایران و همتای سوری‌اش به تفاهم رسیده‌اند که سه شرکت دولتی بین دو کشور برای بسترسازی حضور انبوه سازان و افراد واجد شرایط در حوزه‌های ساختمان، زیربنایی و حمل و نقل، جاده، راه و غیره، همچنین حوزه مهندسان مشاور و مطالعات اقدام کنند. او اما نامی از شرکت‌های دولتی تعیین شده برای پیشبرد این تفاهمنامه نبرد.

نزدیک به ۱۰ روز پیش، دوم بهمن، هم محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش ایران در دمشق گفته بود که جمهوری اسلامی آماده بازسازی مدارس سوریه است. او و همتای سوری‌اش در جریان این دیدار برای بازسازی مدارس و همکاری‌های آموزشی تفاهمنامه امضاء کردند. جزئیات این تفاهمنامه تا به حال فاش نشده است.

۱۱ آبان امسال هم خبرگزاری رسمی دولت ایران،(ایرنا)، از واگذاری قرارداد بازسازی شبکه برق سوریه به ایران خبر داد. رضا اردکانیان، وزیر نیرو ایران و حمد زهیر خربوطلی، وزیر برق سوریه این تفاهمنامه که ارزش آن تا به حال فاش نشده است را امضاء کردند.

ایران از زمان آغاز اعتراضات در سوریه از بشار اسد حمایت کرد و در جریان جنگ این کشور نیز نیروی نظامی به این کشور گسیل داشت.

یحیی رحیم صفوی، مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی ایران بهمن ۱۳۹۶ گفته بود که ایران هزینه مداخله در سوریه را با قراردادهای طولانی‌مدت بر سر بهره‌برداری از منابع این کشور تأمین خواهد کرد.