وکیلان کانادایی علیه خامنه‌ای و سپاه شکایت کردند

وکلای کانادایی از جانب خانواده‌های قربانیان هواپیمای ساقط شده اوکراینی شکایت‌نامه‌ای تنظیم کرده و خواهان دریافت دست‌کم یک و نیم میلیارد دلار کانادا به عنوان غرامت شده‌اند.

در این شکایت‌نامه از رهبر جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به عنوان متشاکی نام برده شده است.

یادبود جان‌باختگان هواپیمای اوکراین در تورنتو

ایران تایید کرده که هواپیمای مسافربری اوکراینی را به اشتباه ساقط کرده است. در جریان این سانحه ۱۷۶ نفر کشته شده‌اند که ۵۷ نفر آنها کانادایی بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شاکی اصلی این پرونده ناشناس باقی مانده است و در متن شکایت، به عنوان «جانْ دو» خوانده شده که نسبت درجه یکی با یکی از قربانیان این سقوط به نام مستعار «جک دو» دارد.

وکلای کانادایی گفته‌اند نام شاکی پرونده باید محفوظ بماند چرا که انتشار نام او می‌تواند اعضای دیگر این خانواده را که در ایران زندگی می‌کنند با خطر تهدید، آزار یا مرگ روبه‌رو کند.

این شکایت‌نامه مدعی است که ساقط کردن هواپیمای اوکراینی عمدی و یک عمل تروریستی بوده است.

مقامات ایران تاکنون واکنشی به این شکایت نشان نداده‌اند. روز جمعه که این خبر اعلام شد، در ایران تعطیل رسمی است.

جونا آرنولد و پدرش مارک آرنولد، وکیلان کانادایی، پیش‌تر پرونده‌های موفقی علیه ایران داشته‌اند؛ از جمله در سال ۲۰۱۷ در پرونده‌ای مربوط به قربانیان آمریکایی بمب‌گذاری‌ها، قتل‌ها و آدم‌ربایی‌های ایران که دادگاه‌های آمریکا درباره آن حکم صادر کردند.

در جریان دادگاه تجدید نظر این پرونده، این وکلا توانستند حکم توقیق اموال برخی از ایرانیان کانادا را بگیرند.

مشخص نیست که آیا ایران هنوز اموالی در کانادا دارد یا نه.

در این پرونده اما علاوه بر رهبر جمهوری اسلامی، از سایر فرماندهان ارشد سپاه پاسداران از جمله امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز نام برده شده است.

سیستم قضایی کانادا معمولا به مسائل خارجی نمی‌پردازد، اما در سال ۲۰۱۲ قانون کانادا مصونیت قضایی را در باره کشورهایی که اتاوا آنها را به عنوان کشورهای حامی تروریست می‌شناسد، از میان برداشت.