قربانیان ویروس کرونا به ۹۰۸ تن رسیدند

شمار قربانیان ویروس کرونا تا پایان روز یک‌شنبه در مرزهای چین، به ۹۰۸ نفر رسید. این در حالی است که بنابر گزارش‌ها روز یک‌شنبه ۹۷ نفر در این کشور از بین رفتند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شیوع کرونا، چین را دچار اخلال کرده و برخی شهرها طی دو هفته گذشته به شهر ارواح تبدیل شدند چرا که ساکنین آنها از ترس ابتلا خانه‌هایشان را ترک کردند.

همزمان سازمان بهداشت جهانی نیز از اعزام تیم پیشرفته متشکل از کارشناسان بین‌المللی به سرپرستی این نهاد به پکن خبرداد و گفت: «این تیم قرار است درباره شیوع ویروس کرونا تحقیق کند.»

تدروس ادهانوم گبریسوس، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی نیز در اواخر ماه ژانویه برای دیدار با شی جین‌پینگ، رییس‌جمهور و وزیران چین به پکن سفر کرد و توانست درباره ماموریت تیم کارشناسان بین‌المللی توافق آنان را جلب کند.

با تداوم نگرانی‌ها درباره خطر ویروس کرونا و سبقت گرفتن شمار قربانیان از جان‌باختگان مرض سارس در سال ۲۰۰۳، بازار سهام و نفت در آسیا با افت همراه بوده است. سهام آمریکا نیز در روز یک‌شنبه با سقوط همراه بود. ویروس کرونا تاکنون به ۲۷ کشور جهان رسیده و سازمان بهداشت جهانی به دلیل شیوع این بیماری، موقعیت اضطراری بین‌المللی اعلام کرده است.

این در حالی است که دولت چین به پنهان‌کاری و سانسور در اخبار درباره کرونا متهم است. این گمانه زنی‌ها بعد از انتشار خبر درگذشت لی ون لیانگ، پزشکی که برای نخستین‌بار در دسامبر گذشته نسبت به شیوع ویروس کرونا هشدار داده بود، بیشتر شد.

از سوی دیگر به گزارش سی‌ان‌ان، چن کوئیشی، شهروند خبرنگاری که گزارش‌های منتقدانه‌ای از ووهان، مرکز انتشار ویروس کرونا، منتشر می‌کرد، از شامگاه پنج‌شنبه ناپدید شده است. پس از این اتفاق، صدها هزار شهروند چین خواستار آزادی بیان در فضای مجازی شدند.

شمار جهانی مرگ بر اثر شیوع سارس در سال ۲۰۰۳ فراتر رفته است. میزان تلفات سارس ۷۷۴ نفر اعلام شده بود اما آمار قربانیان کرونا در حال افزایش است و تاکنون بیش از ۳۷ هزار نفر به آن مبتلا هستند.