کانال یوتیوب و ایمیل دفتر صداوسیمای ایران در لندن مسدود شد

دفتر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در لندن، از بسته شدن ایمیل و کانال یوتیوب خود توسط شرکت گوگل خبر داد، دو ماه پیش نیز کانال یوتیوب شبکه پرس تی‌وی وابسته به صداوسیما مسدود شده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، جمعه 14 فوریه 2020، شرکت گوگل، ایمیل و کانال یوتیوب خبر دفتر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در لندن را به علت آنچه «نقض مقررات گوگل» نامید، مسدود کرد.

شرکت گوگل در پاسخ به اعتراض این دفتر در یک ایمیل اعلام کرد: «این حساب به علت نقض مقررات گوگل، بسته شده است».

این شرکت، کانال یوتیوب خبر دفتر لندن را که با موافقت سازمان به منظور انتشار گزارش‌های دفتر صداوسیما در لندن راه اندازی شده بود، نیز بست.

گوگل، دو ماه پیش نیز دسترسی به حساب‌های کاربری رسمی شبکه انگلیسی‌زبان پرس تی‌وی و اسپانیایی‌زبان هیسپان تی‌وی را بدون اطلاع قبلی مسدود کرد.

مدیر وب‌سایت پرس تی‌وی درباره بسته شدن حساب کاربری پرس تی‌وی و هیسپان تی‌وی در یوتیوب، گفت: «گوگل بدون هیچگونه اطلاع قبلی، اکانت شبکه پرس تی‌وی را بست. این در حالی است که ما هرگز قانون و قاعده‌ای را در این پلتفرم، زیر پا نگذاشتیم و همیشه قوانین آن‌ها را رعایت کردیم».

حبیب عبدالحسین، افزود:« معمولا قبل از آنکه کانالی را در یوتیوب مسدود کنند، پیام هشداری را ارسال می‌کنند، اما در مورد پرس تی‌وی، هیچ پیامی دریافت نشد و همزمانی آن با بسته شدن کانال یوتیوب هیسپان تی‌وی، نشان می‌دهد که بحث محتوا نبوده و اشکالی که گرفته شد این بود که این دو کانال، متعلق به ایران هستند».

گفتنی است، در ادامه سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه نظام حاکم در ایران، وزارت خارجه ایالات متحده، وزارت اطلاعات و رادیو تلویزیون جمهوری اسلامی را به فهرست تحریم‎ها اضافه کرد.

صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، از سال 2013 مشمول تحریم‌های آمریکا بود اما باراک اوباما و پس از او دونالد ترامپ با امضای معافیت‌های تحریمی اجرای آن را تعلیق کرده‌ بودند. تحریم جدید نشان می‎دهد تعلیق تحریم‎ این نهاد توسط ترامپ امضاء نشده است.

بر اساس آخرین تغییرات در فهرست اشخاص و نهادهای مورد تحریم ایران که سه‌شنبه 6 اوت 2019 (15 مرداد 1398) به‌روزرسانی شده این دو نهاد به لیست اضافه شده‌اند.

وزارت‌ خارجه آمریکا اعلام کرد لیست جدید مربوط به تحریم‎های مسئولان و نهادهای ناقض حقوق‌ بشر در ایران است که وزیر خارجه آمریکا در اجرای اختیارات تفویض شده به او ارائه داده است.

برخی احتمال می‌دهند که تحریم رادیو تلویزیون جمهوری اسلامی باعث قطع دسترسی این نهاد به ماهواره‌ها و توقف پخش شبکه‌های برون‌مرزی آن شود. به این ترتیب امکان پخش این برنامه‎ها روی ماهواره‎های شناخته شده بین‎المللی محدودتر و ارائه خدمات به شبکه‌های تلویزیونی برون‌مرزی مانند پرس‌تی‌وی، العالم و هسپان تی‌وی با جریمه همراه می‌شود.