عراق…تیراندازی علیه تظاهرکنندگان در بغداد 2 کشته برجای گذاشت

منابع امنیتی و پزشکی عراق روز دوشنبه 24 فوریه 2020 اعلام کردند، در تیراندازی نیروهای امنیتی علیه تظاهرکنندگان معترض در بغداد دست کم دو نفر کشته و 11 نفر زخمی شدند.

روز یکشنبه هزاران تظاهرکننده با تجمع در میدان التحریر و تونل‌های منتهی به این میدان علیه طبقه حاکم و احزاب فاسد شعار دادند.

تظاهرکنندگان همچنین از عادل عبدالمهدی رئیس دولت موقت، خواستند که از حمله پلیس ضد شورش به معترضین در نزدیکی میدان الخیلانی جلوگیری کند.

در همین حال خبرگزاری رسمی عراق گزارش داد که محمد توفیق علوی، نخست وزیر جدید عراق، در گفت‌وگوی تلفنی با مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا بر لزوم هماهنگی مشترک بین بغداد و واشینگتن در زمینه‌های مختلف تأکید کرد.

عراق از اوایل اکتبر 2019 تاکنون با یک بحران سیاسی داخلی بی‌سابقه روبرو است تاکنون بیش از 500 نفر از معترضان این کشور به شلیک گلوله‌ نیروهای امنیتی یا افراد مسلح وابسته به گروههای شبه نظامی وابسته به ایران جان خود را از دست دادند.
فراخوان برای تظاهرات میلیونی در 25 فوریه

معترضین عراقی روز شنبه ضمن اعتراض مجدد به تعیین محمد توفیق علاوی برای پست نخست وزیری و تشکیل کابینه دولت به تحصن خود در میادین بغداد و برخی شهرهای جنوب ادامه دادند.

در همین حال معترضین عراقی بار دیگر برای برگزاری تظاهراتی ملیونی در روز سه‌شنبه آینده فراخوان دادند. معترضان با شعاری تحت عنوان «باردیگر برمی‌گردیم»، برپایی تجمعی بزرگ در روز 25 فوریه در میدان التحریر را وعده دادند.

معترضان عراقی با نصب پلاکاردهایی در میدان‌ها که بر روی آنها نوشته شده «به هر شهید وعده می‌دهیم که انقلاب دوباره برمی‌گردد» به تبلیغ و اطلاع رسانی برای فراخوان بزرگ خود در شبکه‌های اجتماعی دست زدند.