واشینگتن: اوضاع در ادلب سوریه «منزجرکننده» است

مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سه‌شنبه 25 فوریه 2020 با بیان‌ این‌که راه حل نظامی برای بحران سوریه وجود ندارد، اوضاع انسانی در استان ادلب در شمال غرب این کشور را منزجر کننده دانسته و از ایران و روسیه خواست تا از غیرنظامیان سوری محافظت کنند.

اورتگاس در گفتگویی اختصاصی با شبکه‌های «العربیه» و«الحدث» گفت:« بله، این موضوعی مشمئز کننده است، آنچه روس‌ها و ایرانی‌ها و رژیم اسد انجام می‌دهند، در این سیاره چیزی مشمئزکننده‌تر از آنچه در ادلب اتفاق می‌افتد وجود ندارد، ما به ادامه کار از طریق سازمان ملل متحد ادامه می‌دهیم، سفیر جیفری در ترکیه بود، ترکیه مجددا به جنگ روی آورده است، روس‌ها همین‌طور ادامه‌ می‌دهند، آنچه اتفاق می‌افتد لکه ننگ و نقطه تاریکی است».

اورتاگوس در ادامه افزود:« همان‌طور که طی چندین سال‌ از این بحران گفته بودیم، هرگز نمی‌توانیم از طریق نظامی به این مسأله پایان دهیم، نیاز به اراده‌ای سیاسی داریم اما پرواضح است که روس‌ها و دیگران می‌خواهند از طریق نظامی به این جنگ خاتمه دهند و آنچه انجام می‌دهند همان‌طور که گفتم، یکی از وخیم‌ترین بحران‌های انسانی در جهان است».

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در بخش دیگری از گفته‌های خود افزود که پادشاهی عربی سعودی شریکی استراتژیک و مهم برای ایالات متحده آمریکا است و روابط واشینگتن با ریاض تاریخی و ویژه است که فراتر از موضوع رویارویی با ایران است.

اورتاگوس همچنین یادآور شد که مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا اخیرا در سفر به سعودی و دیدار با مقامات این کشور مسائل مربوط به امنیت منطقه را مورد بحث و گفتگو قرار داده است.

این مقام آمریکایی همچنین تاکید کرد و گفت که ایران باید « مسئولیت هر گونه حمله به ما در عراق را متحمل شود» و تاکید کرد که واشینگتن گروه‌های شبه‌نظامی عراقی ارا از حمله به منطقه سبز بغداد بازخواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از نخست وزیر جدید عراق خواست تا کُردها و سنی‌ها را نیز در ترکیب کابینه جدید دولت جای دهد.