اختصاص ۶۲ میلیارد دلار از طرف دو نهاد مالی جهانی برای مقابله با پیامدهای کرونا

رهبران دو نهاد مالی جهان، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، روز چهارشنبه، ۱۴ اسفند، در نشستی خبری اعلام کردند، برای کمک به کشورهای نیازمند مقابله با پیامدهای اقتصادی ویروس کرونا، روی‎‌هم‌رفته ۶۲ میلیارد دلار تسهیلات مالی اختصاص می‌دهند.

بانک جهانی روز اعلام کرد که در اولین مرحله از اقدامات خود ۱۲ میلیارد دلار برای کمک به پیامدهای بهداشتی و اقتصادی شیوع ویروس کرونا اختصاص خواهد داد.

دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی بدون ورود به جزئیات گفت، در مورد شیوع سریع ویروس کرونا هنوز مسائل ناشناخته فراوانی وجود دارد و مقابله با آن ممکن است مستلزم اقدامات بیشتری باشد.
بیشتر در این باره:
بانک مرکزی آمریکا برای مقابله با پیامدهای ویروس کرونا نرخ بهره را کاهش داد

تصمیم بانک جهانی تاکیدی دیگر بر نگرانی‌های مربوط به هزینه‌های انسانی و اقتصادی شیوع ویروس کرونا است. سازمان بهداشت جهانی روز سه‌شنبه در مورد کمبود وسایل حفاظتی در سطح جهان و بهای این وسایل هشدار داده بود.

در عین حال روز سه‌شنبه بانک مرکزی آمریکا در یک اقدام اضطراری برای حفاظت از اقتصاد آن کشور در برابر پیامدهای شیوع ویروس کرونا نرخ متوسط بهره بانکی را نیم درصد کاهش داد و وزرای اقتصاد کشورهای گروه ۷ نیز آمادگی خود را برای اجرای سیاست‌های مالی و مالیاتی اعلام کردند.

رئیس بانک جهانی از کشورهای جهان خواست اقدامات خود را در سطح منطقه‌ای و جهانی هماهنگ کنند و افزود سرعت و دامنه این اقدامات در حفظ جان مردم نقش حیاتی دارد.

دیوید مالپاس عنوان کرد: «ما امروز اعلام می‌کنیم که یک بسته کمک مالی ۱۲ میلیارد دلاری برای کمک به اقدامات ضروری کشورها برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و کاهش پیامدهای فاجعه بار آن در دسترس خواهد بود».

وی افزود: «نکته مهم اقدام سریع است. برای نجات جان مردم باید با سرعت اقدام کرد. در برخی موارد به امکانات بیشتری نیاز است. ما واکنش و اقدامات خود را با این نیازها انطباق خواهیم داد».

آقای مالپاس همچنین وعده داد، بخش توسعه بین المللی بانک جهانی که وظیفه آن کمک به کشورهای فقیر است در صورت همه گیر شدن (پاندمی) بیماری ناشی از ویروس کرونا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ منابع مالی بیشتری دریافت خواهد کرد.

به گفته رئیس بانک جهانی، کشورها فقیر با ساختار بهداشتی ضعیف در شرایط پاندمی بیش از همه آسیب پذیرند، ولی تجارب قبلی مثل ابولا و سایر ویروس‌ها نشان داده که اجرای سریع اقدامات درست می‌تواند از شیوع ویروس جلوگیری و جان تعداد زیادی از مردم را نجات دهد.

او در عین حال به تمامی کشورها در مورد اجرای اقداماتی که ممکن است به کاهش حجم تجارت منجر شود هشدار داد. آقای مالپاس بدون ذکر نام کشور خاصی اعلام کرد که تاکنون تعدادی از کشورها تقاضای کمک کرده‌اند.

خانم کریستالینا جیورجیوا رئیس صندوق بین المللی پول نیز در این کنفرانس خبری گفت این نهاد برای کمک به کشورهای نیازمند و آسیب‌دیده از ویروس کرونا ۵۰ میلیارد دلار تسهیلات فوری و اضطراری در نظر گرفته و که ۱۰ میلیارد دلار آن برای کشورهای بسیار فقیر و در قالب وام بدون بهره پرداخت خواهد شد.

وی گفت ۴۰ میلیارد دلار باقی‌مانده نیز برای کشورهای در حالی توسعه در نظر گرفته شده است تا بتوان تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی را کاهش داد.

قبلا سازمان همکاری و توسعه اقتصادی هشدار داده بود که اگر شیوع ویروس در جهان، خصوصا کشورهای پیشرفته گسترش یابد، پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی جهان برای سال جاری میلادی از ۲.۹ درصد به ۱.۵ درصد سقوط کند.