اظهارات احمقانه یک عضو مجلس ارتجاع شیوع کرونا حمله بیوتروریستی است

فلاحت پیشه منشاء شیوع ویروس کرونا در چین و ایران را عملیات بیوتروریستی دانسته و خواستار تاسیس نهادی برای مقابله با اینگونه حملات شده است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران شیوع ویروس کرونا در چین و ایران را حاصل حمله بیوتروریستی دانسته و مقامات آمریکایی را به دروغگویی در مورد آمادگی کمک به ایران برای مقابله با شیوع این بیماری متهم کرده است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران – ایسنا – در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در مورد آمادگی کمک به ایران برای مقابله با گسترش ویروس کرونا گفته است: “ترامپ و [مایک] پومپئو [وزیر خارجه آمریکا] درباره کرونا دروغ می‌گویند زیرا کرونا یک عامل عادی بیماری نیست بلکه بیوتروریسمی است که در کشورهای ایران و چین توزیع شده و نباید این موضوع را نادیده گرفت.” وی پیشنهاد کرده است که برای مقابله با اینگونه حملات یک سازمان جدید و مستقل از حوزه پدافند غیرعامل تاسیس شود

آقای فلاحت‌پیشه در توجیه پیشنهاد خود گفته است: “از امروز تا سال ۲۰۳۰ دنیا با انواع مختلف بیوتروریسم مواجه خواهد شد و باید سازمانی مستقل با اختیارات ویژه شکل بگیرد و ما همچون پدافند موشکی، پدافند بیوتروریسم هم داشته باشیم.”

این نماینده مجلس گفته است که “ترامپ و پومپئو از آنچه که سر مردم ایران آمده خوشحال هستند.” وی افزوده است: “آمریکایی‌ها نه تنها کمکی به ما نمی‌کنند بلکه بیشترین تلاش را برای تحریم‌ها در حوزه دارو به کار می‌برند.” این نماینده مجلس گفته است که “اگر ترامپ و پومپئو راست می‌گویند و نگران کرونا در ایران هستند، تحریم‌ها بردارند.”

وی لغو تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران را برای ریشه‌کنی کرونا در منطقه هم ضروری دانسته و گفته است: “ایران کشوری بود که در بیماری‌های اپیدمی در پاکستان،افغانستان و عراق کمک کرد و به نظر می‌رسد که موج آینده گسترش کرونا در این کشورها باشد.” وی تاکید کرده است: “اگر دونالد ترامپ و پومپئو راست می‌گویند، تحریم ها را بردارند تا از شیوع کرونا در منطقه جلوگیری شود.”

از زمان اعلام شیوع ویروس کرونا در ایران، مقامات ارشد دولت آمریکا در مقاطع مختلف برای کمک به ایران در مبارزه با این بیماری اعلام آمادگی کرده‌اند. در مورد تحریم دارویی هم، آنان گفته‌اند که دارو و مواد اساسی مشمول تحریم‌های آمریکا نیست. قوانین تحریم آمریکا و قوانین بین‌المللی تحریم دارو و تجهیزات پزشکی و مواد غذایی و کشاورزی را منع کرده است.

در عین حال، به گفته مقامات ایرانی، تحریم بانکی از جمله تحریم بانک مرکزی ایران توسط آمریکا باعث نگرانی صادرکنندگان دارو در مورد ارتباط بانکی با ایران شده بود و عملا نوعی توقف واردات دارو را در پی داشت. اخیرا آمریکا با همکاری سوئیس از راه‌اندازی یک مجرای مالی ویژه برای صادرات اینگونه اقلام به ایران خبر داده است.

چند روز پیش، رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت که با استفاده از این مجرا، تحریم بانک مرکزی در زمینه ارتباطات مالی با خارج جهت واردات این اقلام برداشته شده اما سخنگوی وزارت خارجه ایران بار دیگر تاکید کرد که آمریکا ایران را تحریم دارویی کرده است. دو روز پیش نیز حسن روحانی، رئیس جمهوری، با محکوم کردن محتکرانی که اقلام ضروری مبارزه با کرونا از جمله ماسک‌های پزشکی را احتکار کرده‌اند و با قیمت گزاف عرضه می‌کنند، بار دیگر آمریکا را به تحریم دارویی ایران متهم کرد.

در پاسخ به این اتهامات، وبسایت وزارت خارجه آمریکا برای ایران گفت که “دارو هیچ وقت تحریم نبوده و نیست” و از آقای روحانی خواست تا “به مردم ایران بگوید که برای آن ۳ میلیون ماسک و ۲۸ میلیون دستکش و آن یک میلیارد یورو برای لوازم پزشکی که ناپدید شد، چه اتفاقی افتاد و آن دو میلیون یورویی که باید برای استنت قلب هزینه می‌شد چرا صرف کابل‌های برق شد و آن ۱۸۰ میلیون دلار برای لوازم پزشکی صرف تنباکو شد؟”

روز گذشته، وزیر خارجه آمریکا در سخنانی پیرامون گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه اتمی ایران، بار دیگر دولت ایران را به “دروغگویی” در باره شیوع کرونا متهم کرد. وی گفت: “رژیم ایران همیشه درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود دروغ گفته است همانطور که درباره سرنگونی هواپیمای مسافربری و شیوع کرونا دروغ گفت و با توجه به این سابقه دروغگویی، باید فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا شفاف باشد.”

Image caption نمکی، وزیر بهداشت، و حسن روحانی: مقامات ایرانی بر شفافیت اطلاع‌رسانی در مورد شیوع کرونا تاکید داشته‌اند و آمریکا را به دروغگویی درباره آمادگی کمک به مقابله با کرونا در ایران متهم کرده‌اند

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران هم روز گذشته گفت که “نحوه واکنش جمهوری اسلامی به شیوع ویروس کرونا در این کشور یکی از مواردی است که بحران مشروعیت مقام‌های ایران را نشان می دهد.” وی گفت: “حکومت ایران به مردم خود درباره ویروس کرونا دروغ گفت، به مردم گفت که چیزی برای نگرانی وجود ندارد در حالیکه در همان لحظه ویروس داشت در ایران پخش می‌شد.” آقای هوک اظهار داشت: “امروز در نتیجه سوء مدیریت حکومت و عدم شفافیت آن با مردم، شاهد هستیم که شیوع ویروس کرونا در ایران وضعیت بسیار وخیم‌تری نسبت به دیگر کشورها پدید آورده است.”

گفته می‌شود که در ایران، ویروس کرونا برای نخستین بار در شهر مذهبی قم شیوع یافت و از آنجا به نقاط دیگر ایران سرایت کرد. منتقدان حکومت ایران گفته‌اند که مقامات حکومت به دلایل سیاسی از افشای شیوع کرونا برای مدتی طولانی خودداری ورزیدند و پس از آن نیز به دلایل مختلف از اتخاذ تدابیر لازم از جمله قرنطینه کردن شهر قم و اماکن مذهبی آن خودداری ورزیدند. به گفته آنان، این رویکرد عامل شیوع وسیع کرونا در بسیاری از نقاط ایران بوده است.

در مقابل، مقامات دولتی ایران بر شفافیت در اطلاع‌رسانی در مورد ویروس کرونا تاکید داشته و در روزهای اخیر از اتخاذ اقدامات جدیدی از جمله برخی محدودیت‌ها در تردد بین شهری خبر داده‌اند.

در مورد کمک خارجی نیز، چند روز پیش گزارش‌هایی از ارسال کمک‌های پزشکی از سوی سازمان بهداشت جهانی و اتحادیه اروپا منتشر شد. همچنین سفیر چین در تهران روز گذشته از ارسال کمک برای مقابله با کرونا خبر داد. وی در توییتر خود نوشت: “دولت چین به صورت فعالانه کمک‌های نقدی را برای مبارزه با کرونا به ایران اهدا کردند و سفارت ایران در پکن در ۲۴ ساعت گذشته چهار میلیون یوآن ( برابر با۵٧۶ هزار دلار) دریافت نموده است.”

پس از شیوع ویروس کرونا در چین، دولت ایران مقادیری وسایل پزشکی از جمله ماسک به عنوان کمک بشردوستانه به چین ارسال کرد. در پی این اقدام، گزارش‌هایی از کمبود و افزایش بهای ماسک پزشکی منتشر شد هر چند مقامات دولتی در آن زمان این وضعیت را با ارسال ذخایر ماسک به چین مرتبط ندانستند. پس از انتشار خبر شیوع کرونا در ایران، اخباری از کمبود شدید و افزایش کم سابقه قیمت ماسک و سایر اقلام مرتبط با مقابله با این ویروس منتشر شده و مقامات دولتی احتکارگران و وزیر بهداشت “دست‌های پنهان” را مسئول آن معرفی کرده‌اند.