واشنگتن: ایران باید پول‌های خود را برای مردمش هزینه کند و در نه دخالت‌های خارجی


آ

دیوید شنکر، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، دوشنبه9 مارس، با بیان این که تهران، پیشنهاد آمریکا برای ارائه کمک در مبارزه با ویروس کرونا را رد کرده، تأکید کرد که ایران به جای هزینه کردن در مداخلات خارجی باید پول خود را صرف رفاه مردم خود کند.

وی خاطر نشان کرد که این کشور، اقدامات پیشگیرانه‌ای برای مقابله با کرونا انجام نداد و واشنگتن را مسئول شیوع ویروس قلمداد کرد.

این مقام آمریکایی افزود: «ایران حتی در سایه اعمال تحریم‌ها، قادر به خریداری دارو است و ایالات متحده، داوطلبانه؛ پیشنهاد کمک به آنها داد اما ایران، این کمک را رد کرد».

شنکر تاکید کرد: «ایران مبالغ هنگفتی را برای شبه نظامیان هدر می دهد و در حالی که بهتر است این أموال را برای مقابله با کرونا هزینه کند».

شکنر خطاب به روحانی رئیس جمهوری و مردم ایران گفت: «مردم آمریکا، از ملت ایران حمایت می کنند ، اما روحانی رئیس جمهوری باید بداند که ایران می توانست بودجه لازم برای مبارزه با کرونا در این کشور را تأمین کند اما پول را در مناطقی مانند لبنان خرج می‌کند تا بودجه حزب الله را تأمین کند که ثبات لبنان را به خطر می‌اندازد. ایران از نیروهای شبه نظامی در سوریه، یمن و عراق نیز پشتیبانی می‌کند.»

دیوید شکنر در ارتباط با عراق، تاکید داشت که دولت آمریکا امیدوار است، کابینه‌ای در عراق تشکیل شود که چشمداشت‌های مردم عراق را برآورده سازد.

شنکر با تأکید بر اینکه رژِیم ایران، سعی خواهد کرد، مسیر سیاست عراق را مانند همیشه زیر کنترل و نفوذ خود داشته باشد، تصریح کرد: «دولت ایالات متحده بر این باور است که بهتر است خود عراقی ها در مورد نخست وزیر آینده خود، تصمیم بگیرند».

وی افزود که کشورش نسبت به مسائلی، اهتمام ویژه خواهد شد که نخستین این موارد، حفظ استقلال عراق و حضور کابینه‌ای است که تامین خدمات برای مردم خود را مدنظر قرار دهد و از مردم خود هنگامی که خواسته‌هایی قانونی خویش در داشتن کابینه‌ای کارآمد و از میان بردن فساد را بیان می‌کند، حمایت کند.

این مقام اضافه کرد: «ما امیدوار بوده و انتظار داریم، دولتی تشکیل شود که این معیارها را بر آورده سازد.»
لبنان مسئول سیاست‌های غلط خود است

شنکر در ارتباط با لبنان، با بیان اینکه سیاست‌های غلط لبنان، به بحران مالی این کشور منجر شده است، افزود: «دولت حسان دیاب، باید تصمیم‌های دشواری اتخاذ کند.»

شنکر با بیان این که لبنان سالهاست، سیاست‌هایی را دنبال کرده است که منجر به اوضاع فعلی شده، توضیح داد: «ایالات متحده، مسئول مشکلات مالی لبنان نیست بلکه این لبنان است که مسئولیت این وضع را بر عهده دارد».

وی خاطرنشان کرد: «لبنان سالهاست که سیاست‌هایی را دنبال کرده که منجر به اوضاع کنونی شده است و رتبه اعتباری لبنان نیز حتی قبل از اینکه آمریکا تحریم‌ها علیه حزب الله را اعمال کند، در نهادهای اقتصادی بین‌المللی، کاهش یافته است.

شنکر افزود: «ایالات متحده از لبنان و مردم این کشور و مطالبات مشروع تظاهرکنندگان برای داشتن کابینه ای قادر به برآورده ساختن چشمداشت ها و آمال خود، حمایت می‌کند».

شنکر در ادامه عنوان داشت: «ما منتظریم ببینیم آیا کابینه دیاب، همان دولت مطلوب بوده و متعهد به اجرای اصلاحات است و از آمادگی لازم برای گرفتن تصمیم‌های دشوار ، برخوردار است یا خیر؟»